Mises.cz

Mises.cz

Mises Akademie - dojmy z první ruky

Zúčastnil jsem se úplně první výuky na Mises Akademii a od té doby jsem absolvoval další čtyři kurzy.

„Učitel byl fantastický, o předmětu ví první poslední a odpověděl na všechny otázky.“ „Bylo skvělé vidět, jak je učitel do předmětu zapálený.“ „Originální myšlenky, které jsem slyšel poprvé v životě.“ „Ten předmět byl prostě dokonalý.“
To jsou některé z ohlasů na jeden z kurzů na Mises Akademii. Je taková i skutečnost, nebo je to jen propaganda sestavená z pečlivě vybraných útržků?
Zúčastnil jsem se úplně první výuky na Mises Akademii a od té doby jsem absolvoval další čtyři kurzy. Cítím se tedy poměrně kvalifikovaný na tuto otázku odpovědět a podělit se s vámi o svoje dojmy z první ruky z Mises Akademie.

Hlavní znaky

Základní schéma je u všech předmětů podobné. Student získá přístup k webové stránce s veškerými materiály v elektronické podobě a mp3 i mp4 záznamy všech přednášek a konzultačních hodin. Jednou týdně se koná online přednáška, která trvá zhruba jeden a půl hodiny. Další hodinu týdně se konají konzultační hodiny, kdy učitel opět živě online odpovídá buď na předpřipravené otázky nebo na otázky kladené v reálném čase přímo během konání. Zkoušky jsou dobrovolné a pokud se je rozhodnete vykonat, získáte certifikát o účasti včetně finálního skóre. Všechny zkoušky mají písemnou formu a existují jak průběžné testy, tak i jeden velký závěrečný. Veškerá komunikace probíhá samozřejmě v angličtině.

Všechny kurzy jsou v době konání vysílané živě. Nepotřebujete žádnou instalaci, všechno probíhá přes webový prohlížeč (doporučená je Mozilla, ale já se svým IE neměl nikdy žádný problém). Pro nás bohužel se přednášky vysílají v pozdních nočních hodinách, často začínají po půlnoci. Ovšem nahrávají se a tak se na ně můžete podívat později. V malém okně vlevo dole vidíte obličej učitele, vpravo je chatovací prostor, kde můžete buď klást otázky, nebo se prostě vykecávat se spolužáky. Výhoda oproti klasické výuce je, že nikoho nerušíte – stačí to prostě ignorovat. Zbytek prostoru je vyhrazen pro „tabuli“, kde učitel většinou promítá nějaký powerpoint, podobně jako v reálné třídě učitel používá meotar (nebo alespoň za mých studentských let se používal!). Software umožňuje učiteli i čmárání po tabuli, pokud to chce nějak oživit, nebo něco malovat atd. Dokonce je to umožněno i žákům (pokud to učitel dovolí). Jednou tuto možnost Murphy omylem zapnul a za chvíli byl powerpoint celý pokryt prasátky, kosočtverci a vyznáními lásky – na chvíli jsem se nádherně vrátil do školních lavic!!!

Kvalita přenosu je velmi slušná. Zvuk je naprosto bez problému a obraz rovněž, až na poněkud zrnitý obraz s oknem samotného učitele. Nicméně dokonalý obraz zde ani není nutný. Tabule i chatovací box jsou perfektní. Občas se ale stává, že spojení vypadne a potom trvá pár vteřin, než zase naběhne. Stává se to čím dál méně, ale přesto jednou až dvakrát za přednášku je potřeba s tím počítat. Po dobu tohoto výpadku nicméně chatovací okno funguje a alespoň touto cestou může učitel nebo administrátor informovat o tom, jak se daří sjednat nápravu.

Mimo samotné přednášky získá student přístup k webové stránce kurzu, kde jsou materiály, diskuzní fórum, minulé přednášky ke stažení v mp3 a mp4, powerpointové slajdy použité v přednášce, záznam z chatovacího okna během přednášky, možnost pokládat učiteli otázky, na které on později odpoví, testy atd. Jelikož Mises Institut provozuje politiku „informace zdarma“, veškeré materiály (knihy, články) jsou zdarma k dispozici ve formátu pdf. Velmi často jsou to odkazy na příslušnou knihu nebo článek již uveřejněný na Mises.org.

Diskusní fórum slouží zhruba ke dvěma účelům. Za prvé umožňuje debatu na libovolné téma s podobně smýšlejícími lidmi z celého světa. Pokud vám není nějaké téma jasné, prostě založíte nový „thread“ a je velká šance, že některý z ostatních studentů bude umět pomoci. Nezřídka se stává, že se debaty zúčastní i sám učitel. Za druhé se lze ptát samotného učitele na cokoliv, čemu jste nerozuměli – na to slouží speciální oddělené fórum „Questions for the professor“. Učitel buď na otázku odpoví živě v jeho konzultačních hodinách, nebo posléze písemně právě na tomto fóru (otázek bývá více, než za konzultační hodiny stihne zodpovědět).

Pro případ jakýchkoli obtíží mají všechny předměty svého administrátora, kterým je momentálně Danny Sanchez, též známý pod svým pseudonymem Grayson Lilburne. Pokud máte nějakou otázku, ať technického (něco vám nejde spustit, zapomněli jste heslo, nevíte kde najít test atd.) nebo organizačního charakteru (jak dlouho mám na dokončení testu, kdy jsou konzultační hodiny atd.), můžete napsat email přímo Dannymu a podle mé zkušenosti vám prakticky okamžitě odpoví (do pár hodin). Danny je mladý kluk původně myslím ze San Franciska, který nyní žije na Tajwanu. Kromě toho, že je Danny spolehlivý „TA“ (technical assistant), je i odborníkem na ekonomii, epistemologii, etiku a filozofii a podle mě je jen otázka času, kdy povede svůj vlastní kurz. Je velkým obdivovatelem Misese a staví se často na jeho stranu i v těch několika málo případech, kdy s ním Rothbard nesouhlasil. A kromě toho vám pošle zapomenuté heslo do několika málo hodin – kam se hrabe Ferda mravenec!

Testy a zkoušky

Testy jsou dobrovolné, tzn. nemusíte je dělat. V tom případě dostanete certifikát o účasti. Pokud se je rozhodnete dělat, je jich několik druhů. Za prvé jsou krátké průběžné testy jednou týdně, které mají většinou deset otázek, kde zaškrtnete vždy jednu správnou odpověď. Bývají poměrně jednoduché a testují, jestli jste přednášku slyšeli a četli povinnou četbu pro daný týden. Pokud ano, měli byste v pohodě udělat aspoň 90%, pokud ne, těžko uděláte více než 50%. Na test máte celý týden, můžete ho otevřít a zase se k němu druhý den vrátit. Samozřejmě můžete listovat knihou jak je libo, zde se hodí elektronická podoba knih a funkce ctrl F. Výsledky dostanete okamžitě. Jedna odpověď bývá úplně mimo (i na humor dojde), nad dalšími dvěma je třeba se zamyslet. Abyste dostali představu, zde je pár příkladů:

Q1: Under classical Central Banking, if a country is on the gold standard, where is most of the gold stored?
   a. Around Mr. T’s neck.
   b. Distributed throughout the country in the vaults of the commercial banks.
   c. In the vaults of the Central Bank.
Q2: Why did the Fed ORIGINALLY ask for the authority to pay interest on excess reserves?
   a. It wanted a tool to boost the actual fed funds rate, without having to suck reserves out of the system (by selling assets).
   b. It wanted to contain the brewing price inflation.
   c. It wanted to discourage banks from lending.
Q3: If Rothbard wanted to limit inflation in a regime of central banking, what would he tell the public to do?
   a. Exchange their central bank notes for Paul Krugman’s latest book.
   b. Rid themselves of central bank notes by depositing them in commercial bank checking accounts.
   c. Withdraw their money from the commercial banks, and hold it as central bank notes.

Za druhé je vždy na konci kurzu závěrečný test, který se skládá rovněž z „multiple choice questions“, kterých je ale mnohem více, asi 40, a potom z krátkých otevřených otázek (kterých je asi pět), na které můžete odpovědět maximálně třemi větami. Ty potom profesor manuálně hodnotí a výsledek máte zhruba do týdne. Prospěch za celý kurz získáte jako procentní podíl získaných bodů, přičemž otázky u průběžných testů jsou vždy za jeden bod, lehčí otázky u závěrečného testu rovněž za jeden, těžší za dva a otevřené otázky, na které musíte odpovídat slovně, za tři.

Za třetí jsou někdy vyžadovány další úkoly, které se ale liší předmět od předmětu. Tak například v předmětu Understanding the Austrian Business Cycles Theory jsme měli napsat krátkou esej, zhruba na 1-2 stránky, na téma „What is the significance of the rate of interest for the business cycle and the economy in general?“. Abyste v takové eseji dostali plný počet bodů, musíte pojednat o odlišnosti pure (natural) rate of interest od market rate, že pure rate je určen časovými preferencemi, že market rate lze manipulovat, ale časové preference (pure rate) nezmění, že investiční rozhodování určuje market rate a pokud je zmanipulovaný, dochází k investicím, které nejsou kryty dostatečným stavem úspor (boom).

V jiném předmětu (Economics of Private Legal and Defense Services) zase byla povinná účast v debatě. Vytvořili jsme týmy po třech lidech, vybrali téma, a jedna trojice měla argumentovat ve prospěch, druhá v neprospěch. My měli téma „Kdybyste měli Rothbardovo tlačítko, kterým lze okamžitě zrušit stát, zmáčkli byste ho?“ a já měl argumentovat, že ne. Což se ukázalo jako problém, vzhledem k tomu, že já bych ve skutečnosti mačkal jako divý! Hodnocení bylo velmi benevolentní, prakticky kdokoliv kdo se jakkoliv zúčastnil a vypotil jakoukoliv myšlenku, dostal plný počet bodů.

Další benefity

Tím ale pozitiva nekončí. Původně stály kurzy zhruba 300 dolarů jeden, ale Mises Akademie snížila cenu, aby přilákala více lidí, což se zřejmě povedlo. Dnes stojí kurzy asi 150 dolarů. Na Anatomy of the FED se rozhodli podpořit účast tak, že nabídli papírovou Mystery of Banking od Rothbarda všem zdarma, pokud účast překročí 300 lidí. Nakonec nás bylo asi 260, takže limit jsme nesplnili, ale Mises Institute nám ji stejně poslali jen za cenu poštovného. Všechny materiály, nahrávky přednášek, diskuzní fóra atd. zůstanou přístupná (jedná se mj. o mnoho gigabajtů videí) a zatím to vypadá, že navždy. A dokonce se můžete podívat doslova i do obýváku lidí, jako je Robert Murphy, Jeffrey Tucker nebo David Gordon, protože často vysílají přednášky přímo z domova. Takhle jsme se jednou dozvěděli, jak vypadá výchova Murphyho juniora, jeho asi pětiletého syna („Chceš jít odpoledne k sousedům na narozeninovou party? Tak mi musíš nejdřív ukázat, že vydržíš být hodinu zticha.“). A aby toho nebylo málo, Murphy každou přednášku dělá dvakrát, jednou živě s námi, jednou v klidu sám, oblečený do saka a v hogofogo učebně na high quality kameru. Tato přednáška se potom dá použít do budoucna pro další konání tohoto předmětu.

Problémy a jejich řešení

Akademie samozřejmě má i svoje mouchy. Zejména ze začátku video často padalo, první přednáška dokonce začala s půl hodinovým zpožděním a i potom spojení padalo každých deset minut. Stahování videí často nefungovalo, prostě v půlce to spadlo. Klasické dětské nemoci. Problém je také v tom, že přednášky jsou večer amerického času, což je u nás často dlouho po půlnoci. Poprvé trvalo snad dva měsíce, než jsme konečně dostali certifikát účasti. Někdy zase studenti „vyrušují“ v chatovacím okně, jednou jsme dokonce měli na přednášce sabotéra, který neustále tapetoval výkřiky „I HATE AUSTRIAN ECONOMICS“.

Co mě ale více zaujalo je energie, vynalézavost a rychlost, se kterou prakticky všechny problémy Akademie řeší. Video padalo, protože kapacita nestačila na tolik lidí, a proto přikoupili další. Dnes video prakticky nepadá, maximálně jednou dvakrát na pár desítek vteřin, to si ani nestačíte dojít na záchod. Původně byla kvalita nahrávek taková, že jste neměli šanci přečíst chatovací okno, tak dočasně Danny Sanchez uveřejňoval jeho textový záznam. Dnes už je kvalita videa výrazně lepší, prakticky jako v televizi. Jelikož stahování padalo, přesunuli materiály na jiný server a dnes vše funguje na jedničku. Dokonce v takové rychlosti, kterou jsem jinde ještě nezažil – jednou jsem stahoval rychlostí 4 MB za sekundu (ano, skutečně MB, ne Mb), video o velikosti půl giga jsem měl u sebe za dvě minuty. Časy přednášek jsou fixní, ale konzultační hodiny bývají o víkendu a abychom se tak nějak vystřídali, bývají v rozumný čas pro Evropany (třeba od pěti odpoledne). Certifikát účasti se dnes generuje automaticky, po skončení kurzu prostě kliknete a dostanete ho i se svým skóre v pdf.

Závěr

Pokud se vám zdálo, že pěji jen nekritickou chválu, tak se vám to nezdálo. Mises Akademie skutečně JE TAK DOBRÁ. Osobně plánuji, že nějaký ten kurz budu mít zapsaný neustále. Kromě znalostí o daném tématu získáte kontakt na stovky lidí z celého světa (kromě USA dále například UK, Japonsko, Austrálie, Čína, Indie, JAR, Brazílie, dokonce i Zimbabwe nebo Afghánistán) naladěných na stejnou notu a přímý a prioritní přístup do emailové schránky nejlepších rakouských myslitelů na světě. Má to ale trošku jeden háček: před Mises Akademií jsem věděl, že stát je prase a bylo mi všechno jasné. Na tom, že stát je čuně se nezměnilo nic, ale čím víc toho díky Akademii vím, tím víc si uvědomuji, kolik toho ještě nevím.

Seznam momentálně nabízených kurzů je na academy.mises.org. Já osobně beru minimálně duševní vlastnictví se Stephanem Kinsellou. Pokud máte jakýkoliv konkrétní dotaz, napište mi email . Doposud vím kromě mě jen o jednom dalším Čechovi studujícím na Mises Akademii. Doufám, že se uvidíme na nějaké přednášce!

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed