Mises.cz

Mises.cz

Na obranu bezdomovců dělajících hotspoty

Je zřejmé, že pro mnoho lidí jsou bezdomovci spíše než problém k vyřešení jen politickým prostředkem. Jejich prací je vypadat pateticky, být venku a bez práce, žít na ulici a pózovat pro kamery, kdykoliv se zjeví aktivisté a potřebují politickou agitaci. A řešením je politika, nikoliv ekonomie.

BBH Labs je reklamní agentura, která se specializuje na nové a kreativní myšlenky, jak prodat zboží. Avšak jen málo myšlenek vyvolalo tolik vzruchu, jako ta nejnovější, která byla vyzkoušena v Austinu v Texaxu na technologické konferenci South by Southwest.

Bezdrátové sítě jsou na těchto akcích přecpané a každý by rád dobré připojení. BBH dostalo nápad, který spojil dvě věci: pomoc pro po datech hladové návštěvníky a pomoc pro bezdomovce v Austinu. Pozvalo si bezdomovce, aby nosili bezdrátové přípojné body a chodili okolo a nabízeli služby výměnou za peníze.

Bezdomovci dostali 20 dolarů za pracovní den a bylo jim umožněno si ponechat peníze, které dostali výměnou za nabízenou službu. Mohli chodit kolem v triku, na kterém stálo „Jsem Clarence, 4G hotspot“. Kdokoliv se mohl připojit a užít si přístup k digitálnímu světu.

Ze zpráv je zřejmé, že si to každý zamiloval, jak účastníci, tak bezdomovci. Dalo jim to možnost komunikovat s lidmi, cítit se užiteční, vydělat si a být důležitou částí lidského života.

Co by mohlo být špatně? Je s podivem, spíše je šokující, jaký se ozval křik kolem celé myšlenky. BBH se nevzdává, ale už vysvětluje. Kdysi bylo běžné, že bezdomovci prodávali noviny a vydělali si tím nějaké drobné. Ale dnes už si málokdo koupí pitomé noviny, takže potřebují něco jiného.

Co je dnes hodnotnější? Bezdrátové připojení. Nechme bezdomovce nést ho a vydělat si. Nádhera! Jak kreativní! V žádném případě nejde o vykořisťování, jinak by alespoň jedna ze stran dohody nesouhlasila. Až doteď se tomu tak nestalo, naopak, bezdomovci této možnosti využívali. Jeden z nich to nazval „slušným dnem práce a slušným výdělkem.“ Ano!

Pojem „vykořisťování“ či „komodifikace“ je používán lidmi, kteří nemají rádi komerční transakce mezi bohatými a chudými. Tato skupina si myslí, že skutečnost, kdy každý očividně na směně vydělává, je nesmyslná a jsme jen zaslepeni nějakou hlubší realitou, kterou můžeme plně pochopit pouze čtením Marxova a Leninova díla. Na to nemáme čas, takže je to pouze na osvícené elitě, která nám to přeinterpretuje.

A jaká je ta interpretace? Zákaz možnosti vydělat si pro ty, kteří to nejvíce potřebují. Místo nabídky služeb lidem, kteří je chtějí, je lepší je zaměstnat v dílnách, kde si sotva vyzískají svou hrdost.

V čem je to lepší? Kdybych byl bezdomovec, nosil bych triko s nápisem „Prosím, vykořistěte mě prací! Prosím, komodifikujte mé cenné talenty!“

Naše smysly vnímání sebe sama a naše hrdost jsou významně ovlivněné tím, co si o nás myslí ostatní. Aby to bylo možné, musí být lidem umožněno navzájem kooperovat, hlavně ekonomicky. V ekonomické směně se stáváme důležití jako jedinci a ostatní jsou důležití pro nás. To je to, proč je tržní společnost plná lidí, kteří se radují a cítí se důležití.

Abychom byli vykořisťováni a zneužíváni, musela by naše hodnota klesnout na nulu a museli bychom se stát ničím, jen skořápkou schopnou někde být a něco dělat. To je cesta k psychologické demoralizaci a smrti.

Jaké jsou podmínky, v jakých je možné dosáhnout této nulové hodnoty? Hleděl bych na dvě institucionální uspořádání, která jsou vskutku všudypřítomná. Obě obsahují podmínky absolutní státní kontroly.

Zaprvé, vojáci ve válce nejsou jednotlivci, ale jsou vykořisťovaní a zabíjení lidé. Mají jen malou kontrolu nad svými životy – jejich prací je poslouchat – a jejich životy jsou v podřízení.

Druhým příkladem je vězení, kde jsou vězni nesvéprávní a jejich hodnota je závislá na tom, kdo kontroluje jejich život. Zvířata v zoo alespoň někomu slouží, poskytují hodnotu, vězni tento luxus nemají. Vězení je demoralizující a ničící lidskost, tolik, že se z toho člověk nikdy nevzpamatuje.

Nezaměstnaní a bezdomovci zažívají toto v mnohem menší míře, ale stále zažívají. Odřízlí od obchodu neví, jak přispět společnosti. Hledají svou vlastní hodnotu ve společnosti a jestli existuje jakýkoliv smysl života. Myslí si, že je nikdo nepotřebuje. Jsou bez hodnoty.

Není náhoda, že sebevraždy jsou dvakrát až třikrát častější mezi nezaměstnanými než mezi zbytkem populace. Mít práci je víc než mít výplatu. Je to o tom, že cítíte, že něco znamenáte, že máte smysl života, že vaše existence má smysl, že ostatním záleží na tom, jestli žijete, nebo ne.

Formulujme obecný princip: pokud je člověk nespokojený s životem, je to proto, že je nějak podhodnocen. Ve skutečnosti nevím o žádné výjimce z tohoto pravidla. Řešením tedy je změnit institucionální uspořádání tak, aby se to nemohlo stát. Taková změna si vyžaduje svobodu a příležitosti.

Mezi nezaměstnanými a bezdomovci je řešení zřejmé – obchod. Potřebují se zapojit mezi ostatní. To umožní pouze trh. To je tím, proč je „komodifikace“ nezaměstnaných a bezdomovců to nejlepší, co je může potkat.

Je zřejmé, že pro mnoho lidí jsou bezdomovci spíše než problém k vyřešení jen politickým prostředkem. Jejich prací je vypadat pateticky, být venku a bez práce, žít na ulici a pózovat pro kamery, kdykoliv se zjeví aktivisté a potřebují politickou agitaci. A řešením je politika, nikoliv ekonomie.

To je skutečné vykořisťování!

Pro všechno to kvílení kolem problému bezdomovectví by člověk čekal, že krach na trhu nemovitostí by mohl být uvítán s povděkem. Koneckonců, to by mohlo znamenat nové příležitosti k domům za ceny, které si každý může dovolit. Ale tak tomu nebylo, ba naopak, všechno úsilí státu a centrální banky bylo věnováno tomu, aby nemovitosti stály co nejvíce to jen jde! To je pro bezdomovce nepříjemné.

Samozvaní přátelé bezdomovců jsou ve skutečnosti opakem. Podniky jako je BBH, které jim poskytují ekonomické příležitosti – to jsou jejich skuteční přátelé. Přístřešky, letáky a politické proklamace nejsou tím, co by jim dlouhodobě pomohlo.

Svobodné trhy a kreativní podnikání nejen zachraňují lidi před ponižováním, ale také jsou klíčem k pozvednutí celého lidstva tak, aby se každý mohl cítit hodnotný a důležitý pro ostatní a pro sebe sama. Obchod je jedinečný v tom, že ztělesňuje kouzelnou schopnost skloubit oboje pro dobro všech.


Původní článek naleznete na lfb.org.

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed