Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Přestaňme centrálně plánovat

přidat komentář zpět na článek

Vladislav Veselý

Centrální plánování

Podle mě si normální lidé pod souslovím centrální plánování většinou nic moc konkrétního nepředstaví. Maximálně nějaký abstraktní pětiletý plán x-tého sjezdu KSČ, který nikdo neznal a vždycky se tak nějak samo splnilo a každému to bylo stejně jedno. Spíše bych byl pro větší pochopení pro název centrální řízení.

Pro lidi pochopitelnější jen nějaký konkrétní (nesmyslný) příklad centrálního řízení, například když by státní úředník nařídil něco všem stejně - například jednotnou velikost a typ bot, ale pro složitější příklady (zdravotnictví, školství, euro, různé eurosměrnice ...) je už pro ně většinou moc složité na uvažování (chci stejnou péči v Praze tak i v Horní-Dolní, musí být jednotné standardy, platy...). Na domýšlení věcí do důsledků nechtějí lidé ztrácet čas a stát to přece musí nějak zařídit, když to politici slíbili. Což samozřejmě nejde, tak aspoň je potřeba vyměnit ministra zdravotnictví, školství, dopravy...., který už to konečně udělá jednou provždy dobře.

libertarian

NEpřestaňme centrálně plánovat

Ľudia centrálne ŠTÁTNE plánovanie milujú a VŽDY budú milovať. A o z dvoch dôvodov :

prvá časť ľudí - "pretože NIČ nemôže fungovať bez nejakého centrálneho riadenia" .

druhá časť ľudí - pretože títo ľudia CHCÚ, aby sa isté veci konali tak ako títo ľudia chcú. Preto si zvolia SVOJICH politikov, a týto ich politici TO ZARIADIA. Títo ľudia NECHCÚ, aby ostatní ľudia žili svoje životy slobodne.

Tieto dve skupiny ľudí sa prelínajú, a svoje argumenty si požičiavajú.
A tieto dve skupiny ľudí tvoria - odhad - 95% populácie.
A nič sa s tým nedá robiť. Pretože títo ľudia si takto presadzujú SVOJE ZÁUJMY.

Keď tak sledujem aktivitu na tomto webe, tak mám pocit,že tie dve skupiny ľudí tvoria 99,99% populácie.

hyneek

Moje zážitky

Moje zážitky s centrálně plánovaným státním českým školstvím jsou velmi špatné. Když jsem se rozhodoval, kam po základce, s rodiči jsme po zralé úvaze vybrali školu, která mně jednak zajímala a druhak mi dávala - podle prospektů - naději, že se naučím něco smysluplného. Vybrali jsme si tedy školu XY, s oborem Informační technologie (školu nebudu jmenovat, dodám jen, že se na základě centrálního plánu dávno spojila s učilištěm...). Naslibovat dovedli hory, doly, absolvent prý dovede programovat www stránky, vyzná se v počítačových sítích, databázích a je schopen si založit firmu. Místo předmětů <i>technické vybavení</i> a <i>počítačové sítě</i> se volně surfovalo na internetu, protože jediný odborník na škole byl zahlcen učením několika tříd a současně správcováním sítě. V prvních dvou letech - s výmluvou, že je třeba míti rozhled - jsme chodili do soustružny, učili se strojnictví, ekologistickou výchovu (tj. zelené náboženství), proto elektrotechnické základy v praxi proběhly jako rychlokurz... Programové vybavení nás učil člověk, o němž se traduje, že naučí studenty počítač jen vypnout a zapnout. Programovat www stránky jsme se tedy učili sami doma ze zájmu. Jenoduše proto, že škola podle plánu musela dát víc nebo stejně peněz učiteli literatury, ale na kvalitního trhem ceněného programátora či databázového technika onen minimálně dvojnásobek prostě vydat nemohla. Dávno bych šel na soukromou školu, ale kde na ni vzít peníze, když mým rodičům [se 4 dětmi na krku] bral stát polovinu peněz na daních, aby zaplatil všechny ty tunely na škole, učitele literatury která mně naprosto nezajímala, ba obtěžovala?
Vidím to asi hodně fatalisticky, ale to jsou ty promarněné příležitosti... Asi jako za komunismu. Teď nevím, jestli jsem ho zažil nebo ne. Charakteristické znaky komunismu současný příkazový systém nese. Jestli se někomu líbí, ať si ho platí, já se ho už víckrát účastnit nechci.
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed