Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Sociolog Jan Keller a neviditelná ruka trhu

přidat komentář zpět na článek

Ivos

Sociolog (jaké pěkné a zodpovědné povolání) Keller

je typický pachatel dobra, který se oficiálně živí předepisováním povinného altruismu, skromnosti a rovnosti pro druhé, nejlépe za donucování osvíceným státem, který ho dobře živí. V momentě, kdy začne rozhodovat o tom, jak utratí své těžce vydělané peníze, vším tím, co doporučuje jiným, přestane být a stane se standardní sobeckou součástí neviditelné ruky trhu. Škoda, že není okolnostmi donucen se na skutečném trhu živit skutečnou produkcí nějakého statku, o který by byl, případně nebyl zájem mezi skutečnými zákazníky. Pro něj je ovšem produktivnější hlásat moudra za cizí peníze. Není důvod pochybovat, že se pro tento způsob obživy rozhodl ze zcela pragmatických, zejména ekonomických důvodů a nikoliv proto, aby konal dobro, klidně i zdarma. Zadarmo ani kuře nehrabe a pan profesor to velmi dobře ví.

Vostál Petr

...

"Neviditelná ruka přejímá v koncepci Adama Smithe roli božské prozřetelnosti, na niž západní civilizace věřila před nástupem osvícenství. Tento svou povahou ryze magický koncept má sociálně garantovat totéž, co až dosud zaručovalo náboženství: fungovat jako spolehlivý tmel celospolečenské soudržnosti a podobně jako koncept boží vůle v představách romantických konzervativců také neviditelnou rukou ekonomů zajišťovat základní soudržnost vnitřně krajně různorodé společnosti. Čistě magickým způsobem převrací neviditelná ruka původní zlo, jež vystupuje v podobě lidské sobeckosti, v nekonečné dobro, jež má zde, podobně jako v jiných náboženstvích, podobu nevýslovného blaha dosažitelného při respektování jistých pravidel všem věřícím. Koncept neviditelné ruky umožnil prezentovat pochybné lidské vlastnosti typu egoismu a bezohlednosti jako nezbytnou součást ekonomicky chápaného konečného spasení od věčné hrozby nedostatkovosti. Zároveň umožnil představit bezprecedentní chaos období industrializace jako proces, jenž je plně pod kontrolou síly nikoli nepodobné boží vůli."
................................................................................................................................

V tom má pan Keller nepochybně pravdu,
kapitalismus není žádné růžové poupátko,

ale druhou stranou mince je, že všichni spasitelé co chtěli pozvendnout lidstvo nakonec vytvořili socialistický koncentráky
které byly nakonec o mnoho horší, nežli ten ošklivej kapitalismus

takže to ukazuje, že mesiášské snahy o umělé zvýšení "inteligence" lidstva
jsou značně kontraproduktivní a že tudy cesta jaksi nevede,
a že všichni ti mesiáši jsou na tom podobně jako ti,
které si přejí napravovat,
jak správně napsal autor tohoto pojednání :
.............................................................................................................................
Jan Keller je milovníkem silného státu, ale je nutno podotknout, že pokud se lidé na trhu chovají - jak tvrdí - hamižně a jsou sobečtí, tak se tak budou chovat i jako úředníci a politici spravující stát. Na hamižné a sobecké lidi tak budou dohlížet opět hamižní a sobečtí lidé. Jistě Keller počítá možná s tím, že na lidstvo bude dohlížet on nebo jeho kamarádi, přičemž předpokládá, že on sám a tito nebudou hamižní a sobečtí. Tím však narušuje svoji představu o tom, že lidé jsou jen hamižní a sobečtí. Možná doufá, že je nadčlověk anebo anděl.
...............................................................................................................................

Po tisíciletí všichni dobroserové neustále kritizují egoismus,
což je pochopitelné,
ale cesta z onoho omezeného egoismu nevede skrze popření a zakázání egoismu,
ani skrze naroubování andělských vlastností na to zlé ego,
ale skrze pochopení egoismu,
protože to je princip (boží vůle)
a tento princip musí být objeven v egoismu,
nikoliv vymyšlen jako nějaká socialistická doktrína co se pak napajcuje na ego...

Cesta nevede tak jak si to představoval Marx, že změnou ekonomických faktorů se změní i člověk,
ani skze pajcování nějaký lásky na ego jak si to představoval Ježíš,
či všelijací blábolící moralisté,
ale vede skrze onen přirozený egoismus
přičemž dozajisté není třeba egoismus do nebe vynášet,
ale ani jej zatracovat...



Vostál Petr

...

Z tohoto pohledu nejde pravděpodobně o moc nebezpečnou věc. Ale pokud by se někdy náhodou měly přece jen ideály páně profesora realizovat, tak bude zle. Nastane zase socialistický ráj na zemi s nedostatky, bídou a koncentračními tábory. Možná je také jen částečná realizace těchto myšlenek, kdy škody budou vznikat také, ale v omezenějším rozsahu tak, aby se vlk nažral a koza zůstala celá.
................................................................................................................................

Mezi socialisty a komunisty není rozdílu, mají stejný cíl
a i stejné postupy,
jen se liší v rychlosti,
zatímco komunisté svůj koncentrák vybudouvali pomocí revoluce za jediný rok,
tak socialistům to bude trvat klidně sto let

O to více jsou nebezpeční, nebot sice nevraždí odpůrce,
ale neustále po kouskách nenápadně ve jménu dobra zakazují svobodu,
tu tím zákonem a tu oním...

Ale nic jim to nepomůže,
opět zplodí socialistický koncentrák stejně jako se to povedlo Leninovi
a historie se bude opakovat, zase se objeví nějakej Gorbačov jenž bude zachranovat socialismus pomocí aktivity jednotlivce, takže to opět celé půjde do háje

A to všechno jen proto, že egoismus se jim jeví "nebožský"
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed