Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Svoboda učení - část IX.

přidat komentář zpět na článek

mrakoplas

...

uzasne clanky, ktore prave vidim v praxi. diky za ne, uz sa sice opakujem, ale diky za ne :)

Hugo

soutěživost

"Když děti téměř stejného věku hrají hry, soutěživost může narušovat hravost, což je zvláště pravda v naší současné kultuře, která tolik zdůrazňuje vyhrávání a všechna možná porovnávaní toho, kdo je lepší, důraz podporovaný naším soutěživým třídním školním systémem."

Dobrá poznámka. Ale je třeba dodat, že tento negativní jev soutěživosti je jeden z charakteristických rysů kapitalismu. V meritokratické společnosti USA ovládané heslem "bigger, stronger, faster" je to ještě znatelnější. Školní systém produkuje děti, které jsou vyráběny právě pro systém neustále kontroly produktivity práce, měření a srovnání výsledků. Na problém se dá dívat i opačně - změňme systém, ve kterém nebude klíčem k úspěchu bezohledná soutěživost a děti nebude třeba v tomto duchu vychovávat, protože by jim takové chování nepřineslo úspěch a společenské uznání, po kterém touží. Otázka je, jestli něčeho takového lze dosáhnout v kapitalismu a neustálém honu za "růstem" všeho druhu?

Notaras

Re: soutěživost

Uživatel Hugo napsal:

... změňme systém, ve kterém nebude klíčem k úspěchu bezohledná soutěživost a děti nebude třeba v tomto duchu vychovávat, protože by jim takové chování nepřineslo úspěch a společenské uznání, po kterém touží. Otázka je, jestli něčeho takového lze dosáhnout v kapitalismu a neustálém honu za "růstem" všeho druhu?

Kdo je to ten kapitalismus? Není to spíš obráceně, že činy jednotlivých lidí vytváří ten kapitalismus?

Co znamená změňme systém? Znemožněme těm co chtějí soutěžit, co se chtějí obklopit majetkem, aby to mohli dělat? Aby jim ostatní nezáviděli?

To je systém, který je možná nutný uplatnit u dětí z mateřské školky - " všichni si přineste peníze na zmrzlinu, pokud si jeden nepřinese, tak si zmrzlinu nebude moci koupit nikdo", ale u dospělých lidí?

Pilsner

Troll

Notaras:

Aký zmysel má neustále kŕmiť týchto troch trollov? Trolla argumentami nepresvedčíte, troll si sem chodí honiť ego, nie diskutovať.

Hugo

Re: Re: soutěživost

Uživatel Notaras napsal:

Uživatel Hugo napsal:

...

Kdo je to ten kapitalismus? Není to spíš obráceně, že činy jednotlivých lidí vytváří ten kapitalismus?

Co znamená změňme systém? Znemožněme těm co chtějí soutěžit, co se chtějí obklopit majetkem, aby to mohli dělat? Aby jim ostatní nezáviděli?

To je systém, který je možná nutný uplatnit u dětí z mateřské školky - " všichni si přineste peníze na zmrzlinu, pokud si jeden nepřinese, tak si zmrzlinu nebude moci koupit nikdo", ale u dospělých lidí?


Je to oboustranný proces. Zkusím to vysvětlit na tomto příkladě. Lidé vidí, jak všude bují korupce, krádáže a podvody. Ačkoli je takové chování proti jejich přesvědčení, získají dojem, že se v takovém prostředí nelze uplatnit jinak, než za pomoci korupce, krádeží a podvodů a proto v tomto duchu "co si nenakradeš, to nebudeš mít" začnou vychovávat své děti. Tak celý tento problem pomáhají reprodukovat a vychovávají nové a nové korupčníky. Pak jde o to, že různá prostředí umožňují krádeže, podvody, korupci lépe než jiná.

Já přece nemluvím o znemožnění nebo nějakém zákazu soutěžení, ale o adoraci prostředků, které k úspěchu a uznání vedou. Jak dnes vidíme, např. poctivost a slušnost mezi ně nepatří. "S poctivostí nejdřív pojdeš", říkají si lidé mezi sebou. Protože kolem sebe vidí prostředí, které tuto nepoctivost nejen, že podporuje, ale dokonce vyžaduje k dosažení opravdového úspěchu.

Hugo

Re: Troll

Uživatel Pilsner napsal:

Notaras:

Aký zmysel má neustále kŕmiť týchto troch trollov? Trolla argumentami nepresvedčíte, troll si sem chodí honiť ego, nie diskutovať.


Vy si sem snad nechodíte honit ego? Vždyť je to jedna ze základních funkcí prakticky jakékoli komunity - poplácávat se po zádech, jak krásně jsme to zase všecho uhádli a předpověděli, jak jsme měli zase pravdu a ostatní se mýlili. Hrát si na nejchytřejší část populace, odboj, který dospěl do takového evolučního stádia, který mu umožnil uzřít pravdu a řešení. Neříkejte, že vám to ego nehladí? Že si s kamarády nehrajete na to, jak to děsné, jak jsou všichni ostatní tak hloupí a slepí, ale ještě, že jste tu vy a vaše komunita, která se o vše tak zajímá...

HynekRk

Dobrý!

To by stálo za knižní vydání a širší publicitu!

Notaras

Re: Re: Re: soutěživost

Uživatel Hugo napsal:

...

No, že by korupce byla způsobena kapitalistickým prostředím??? Korupce vzniká jen tam, kde jednotlivec rozhoduje o právech a majetku jiných lidí. K fungování kapitalismu není nic takového zapotřebí.

A opakuju otázku, dospělí lidé nejsou dost moudří, že musí mít všechno co vidí u ostatních lidí? Nedokáží se rozhodnout sami za sebe? U dětí z mateřské školky se to omlouvá tím, že jsou malé a nezkušené, ale jak se to zdůvodní u dospělých?
Rodiče nebo učitelka vychovávají děti z pozice dospělých, kteří mají za dítě odpovědnost (včetně odpovědnosti za jeho činy) ale z jaké pozice vychovává dospělé lidi jiný dospělý člověk?

Kosik

Re: Re: Re: soutěživost

Uživatel Hugo napsal:

Je to oboustranný proces. Zkusím to vysvětlit na tomto příkladě. Lidé vidí, jak všude bují korupce, krádáže a podvody.

Nezapomínáte na něco? Důležitější otázkou je, proč "všude bují korupce, krádáže a podvody". Kdo měl na starosti vzdělávání těch, kteří dnes toto prostředí utváří? Kdo je vzdělávál od jejich 6ti do cca 18 let celkem cca 14 400 hodin?

A ještě bych na vás měl jednu otázku, která se váše k naší předchozí diskuzi. Peter Gray a mnoho dalších lidí jsou zastánci filozofie unschoolingu (neboli jak to někdy překládám jako "odškolení" nebo se to někdy nazývá přirozené učení nebo dětmi řízené učení). Co je obsahem této filozofie jsem se vám již snažil vysvětlit, takže teď to dělat nebudu. Také jsem říkal, že v USA to praktikuje již přes 100 000 lidí a podle jejich zkušeností to přináší vynikající výsledky. Dnes jsem si konečně přečetl školský zákon a ujasnil jsem si, že unschooling je v ČR nelegální. V nedaleké budoucnosti budu mít nejspíš svoje děti a budu je chtít vychovávat a vzdělávat na základě této filozofie. Takže bych se vás chtěl zeptat naprosto vážně na tohle: Dovolil byste mi to? Kdybych před vás teď dal petici za umožnění této možnosti, podepsal byste ji? To znamená umožnit mi kompletní vyvázání se ze státního vzdělávacího systému.

Kosik

Re: Dobrý!

Uživatel HynekRk napsal:

To by stálo za knižní vydání a širší publicitu!

O knižním vydání přemýšlíme a o publicitu se snažím. Pravě teď pracuji na stránce http://www.svobodauceni.cz, která je věnována svobodnému vzdělávání. Mám připraveny čtyři vynikající články od různých autorů, které tam snad do konce týdne dám...

Hugo

Re: Re: Re: Re: soutěživost

Uživatel Notaras napsal:


A opakuju otázku, dospělí lidé nejsou dost moudří, že musí mít všechno co vidí u ostatních lidí? Nedokáží se rozhodnout sami za sebe? U dětí z mateřské školky se to omlouvá tím, že jsou malé a nezkušené, ale jak se to zdůvodní u dospělých?
Rodiče nebo učitelka vychovávají děti z pozice dospělých, kteří mají za dítě odpovědnost (včetně odpovědnosti za jeho činy) ale z jaké pozice vychovává dospělé lidi jiný dospělý člověk?


Přiznám se, že nevím, na co z mého příspěvku tímto reagujete?

Roman2

Re: Re: Re: soutěživost

Uživatel Hugo napsal:

Uživatel Notaras napsal:

...

Je to oboustranný proces. Zkusím to vysvětlit na tomto příkladě. Lidé vidí, jak všude bují korupce, krádáže a podvody. Ačkoli je takové chování proti jejich přesvědčení, získají dojem, že se v takovém prostředí nelze uplatnit jinak, než za pomoci korupce, krádeží a podvodů a proto v tomto duchu "co si nenakradeš, to nebudeš mít" začnou vychovávat své děti. Tak celý tento problem pomáhají reprodukovat a vychovávají nové a nové korupčníky. Pak jde o to, že různá prostředí umožňují krádeže, podvody, korupci lépe než jiná.

Já přece nemluvím o znemožnění nebo nějakém zákazu soutěžení, ale o adoraci prostředků, které k úspěchu a uznání vedou. Jak dnes vidíme, např. poctivost a slušnost mezi ně nepatří. "S poctivostí nejdřív pojdeš", říkají si lidé mezi sebou. Protože kolem sebe vidí prostředí, které tuto nepoctivost nejen, že podporuje, ale dokonce vyžaduje k dosažení opravdového úspěchu.

Pokud jde o korupci a vůbec morální úroveň lidí, pak bývalé postkomunistické země na tom byly a jsou pořád hůř než západní Evropa či USA. A korupci samotnou bych zcela neodsuzoval. V případě silného státu to může být jediný způsob, jak něco prosadit. Shodou okolností znám člověka, který řešil morální dilema, zda uplácet kvůli získání veřejné zakázky a tím pádem i obživy nejen pro sebe, ale i pro své zaměstnance.
Pokud jde o USA a přehnanou soutěživost, respektive uniformní vztah k úspěchu a adorace "amerického snu", nepřičítal bych to pouze kapitalismu. Svou roli taky sehrává přistěhovalecká minulost valné většiny a z toho plynoucí určitá méněcennost, vykořeněnost a další věci.
Za důležité ale považuju to, že škola v Sudbury se nachází v USA a nikoliv u nás, přičemž u nás momentálně ani není možné, aby vznikla.

Notaras

Re: Re: Re: Re: Re: soutěživost

Uživatel Hugo napsal:

Uživatel Notaras napsal:

...

Přiznám se, že nevím, na co z mého příspěvku tímto reagujete?


Na to, že lidé nějak reagují údajně pro to, že to samé vidí kolem sebe. Vidí, že ostatní lidé se honí za bohatstvím, tak to musí dělat také, na to, že vidí-li korupci, tak se do ní prostě MUSÍ zapojit, ačkoliv je to samotné ničí. Že údajně musí přijít moudrý člověk, který přetně začarovaný kruh, tím že něco někomu zakáže a pak to lidé nebudou dělat sami od sebe, jelikož to neuvidí u ostatních.

HynekRk

Re: Re: Dobrý!

Uživatel Kosik napsal:

Uživatel HynekRk napsal:

...

O knižním vydání přemýšlíme a o publicitu se snažím. Pravě teď pracuji na stránce http://www.svobodauceni.cz, která je věnována svobodnému vzdělávání. Mám připraveny čtyři vynikající články od různých autorů, které tam snad do konce týdne dám...


Tak to chválím.

HynekRk

Re: Re: Troll

Uživatel Hugo napsal:

Uživatel Pilsner napsal:

...

Vy si sem snad nechodíte honit ego? Vždyť je to jedna ze základních funkcí prakticky jakékoli komunity - poplácávat se po zádech, jak krásně jsme to zase všecho uhádli a předpověděli, jak jsme měli zase pravdu a ostatní se mýlili. Hrát si na nejchytřejší část populace, odboj, který dospěl do takového evolučního stádia, který mu umožnil uzřít pravdu a řešení. Neříkejte, že vám to ego nehladí? Že si s kamarády nehrajete na to, jak to děsné, jak jsou všichni ostatní tak hloupí a slepí, ale ještě, že jste tu vy a vaše komunita, která se o vše tak zajímá...


Však jste s Janem, Centralem a Opruzem jedna rodina, no ni?

O´ Pruz

Re: Troll

Uživatel Pilsner napsal:

-

Velmi hodnotím příspěvky trollobijců, takové obsažné, úderné, rozhodné, zňičující a do hloubky. Zasloužily by víc publicity.
Co jim udělat vlastní sekci - bezmyšlenkovité kňourající padavky. Tam by se mohli v trollobijectví zdokonalovat, navíc utvořit platformu-píkformu za beztrollý internet.

Central Scrutinizer

Re: soutěživost

Uživatel Hugo napsal:

"Když děti téměř stejného věku hrají hry, soutěživost může narušovat hravost, což je zvláště pravda v naší současné kultuře, která tolik zdůrazňuje vyhrávání a všechna možná porovnávaní toho, kdo je lepší, důraz podporovaný naším soutěživým třídním školním systémem."

Dobrá poznámka. Ale je třeba dodat, že tento negativní jev soutěživosti je jeden z charakteristických rysů kapitalismu. V meritokratické společnosti USA ovládané heslem "bigger, stronger, faster" je to ještě znatelnější. Školní systém produkuje děti, které jsou vyráběny právě pro systém neustále kontroly produktivity práce, měření a srovnání výsledků. Na problém se dá dívat i opačně - změňme systém, ve kterém nebude klíčem k úspěchu bezohledná soutěživost a děti nebude třeba v tomto duchu vychovávat, protože by jim takové chování nepřineslo úspěch a společenské uznání, po kterém touží. Otázka je, jestli něčeho takového lze dosáhnout v kapitalismu a neustálém honu za "růstem" všeho druhu?

+1

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: soutěživost

Uživatel Hugo napsal:

Uživatel Notaras napsal:

...

Je to oboustranný proces. Zkusím to vysvětlit na tomto příkladě. Lidé vidí, jak všude bují korupce, krádáže a podvody. Ačkoli je takové chování proti jejich přesvědčení, získají dojem, že se v takovém prostředí nelze uplatnit jinak, než za pomoci korupce, krádeží a podvodů a proto v tomto duchu "co si nenakradeš, to nebudeš mít" začnou vychovávat své děti. Tak celý tento problem pomáhají reprodukovat a vychovávají nové a nové korupčníky. Pak jde o to, že různá prostředí umožňují krádeže, podvody, korupci lépe než jiná.

Já přece nemluvím o znemožnění nebo nějakém zákazu soutěžení, ale o adoraci prostředků, které k úspěchu a uznání vedou. Jak dnes vidíme, např. poctivost a slušnost mezi ně nepatří. "S poctivostí nejdřív pojdeš", říkají si lidé mezi sebou. Protože kolem sebe vidí prostředí, které tuto nepoctivost nejen, že podporuje, ale dokonce vyžaduje k dosažení opravdového úspěchu.

Dobrá odpověď

Central Scrutinizer

Re: Re: Troll

Uživatel Hugo napsal:

Uživatel Pilsner napsal:

...

Vy si sem snad nechodíte honit ego? Vždyť je to jedna ze základních funkcí prakticky jakékoli komunity - poplácávat se po zádech, jak krásně jsme to zase všecho uhádli a předpověděli, jak jsme měli zase pravdu a ostatní se mýlili. Hrát si na nejchytřejší část populace, odboj, který dospěl do takového evolučního stádia, který mu umožnil uzřít pravdu a řešení. Neříkejte, že vám to ego nehladí? Že si s kamarády nehrajete na to, jak to děsné, jak jsou všichni ostatní tak hloupí a slepí, ale ještě, že jste tu vy a vaše komunita, která se o vše tak zajímá...

Trefa!

Zdeněk G

Nic není nemožné

Uživatel Roman2 napsal:

Uživatel Hugo napsal:

...
Pokud jde o korupci a vůbec morální úroveň lidí, pak bývalé postkomunistické země na tom byly a jsou pořád hůř než západní Evropa či USA. A korupci samotnou bych zcela neodsuzoval. V případě silného státu to může být jediný způsob, jak něco prosadit. Shodou okolností znám člověka, který řešil morální dilema, zda uplácet kvůli získání veřejné zakázky a tím pádem i obživy nejen pro sebe, ale i pro své zaměstnance.
Pokud jde o USA a přehnanou soutěživost, respektive uniformní vztah k úspěchu a adorace "amerického snu", nepřičítal bych to pouze kapitalismu. Svou roli taky sehrává přistěhovalecká minulost valné většiny a z toho plynoucí určitá méněcennost, vykořeněnost a další věci.
Za důležité ale považuju to, že škola v Sudbury se nachází v USA a nikoliv u nás, přičemž u nás momentálně ani není možné, aby vznikla.


Nic není nemožné. Kdo chce hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod.

Papírově by to ovšem nebyla škola. Což nám nemusí vadit protože ani nechceme školu, ale "neškolu" Technicky jsou dvě cesty
- rodiče by si vzali svoje děti do domácího vzdělávání a posílali je do této "neškoly"
- rodiče by papírově nechali svoje děti ve státní škole a nechali by je chodit za školu do naší "neškoly"

První způsob je poslušný systému, dítě by muselo být informováno že 1x za půl roku musí složit zkoušku ve státní škole a že se má naučit to co vyžadují osnovy, nebo by to s ním rodiče museli dělat doma "po neškole".

Druhý způsob je víc rebelskej a nesl by pro rodiče boj se sociálkou, v extrémním případě by se dítě naučilo žít jako nepřizpůsobivý na okraji systému v tom nejlepším slova smyslu.

Pokud by se pro druhý způsob rozhodlo více rodičů, hrozilo by že by "neškolu" pravidelně navštěvovala sociálka v doprovodu policie a rebely násilím odvádět což by mohlo vést jak k jejímu zániku, tak i k medializaci samotné myšlenky (minimálně z počátku by to asi nebyl dobrej nápad).

Co je jasný je to, že by nebylo možný získat od státu zpět ani korunu, kterou člověk za vzdělávání svých dětí v daních platí, ale platit si to ještě jednou z vlastní kapsy.

Nadruhou stranu, rozpočítejme si náklady na velkou vilu s pozemkem mezi 50 - 100 rodin. Stála-li by dejme tomu 20 000 000 je to 200 - 400 000 na rodinu. Plus průběžné náklady, který si nedovedu tipnout. Co to je? Cena automobilu. Vzdělání svých dětí si cením víc než plechové pixly. Neřikám že je to málo, ale na drahejch elitních školách je to školné na pár semestrů.

Neodhadnu nyní ani od boku provozní náklady, ale věřím že budou výrazně nižší než na běžných školách. Navíc předpokládám že dost by si děcka zvládly zorganizovat sami (vaření, údržbu). Co se týče vybavení, byla by to do začátku pěkná pálka, řešit by se to dalo s tím že by halt děcka a rodiče donesly co mají a půjčovali si to mezi sebou, např. počítač, hudební nástroje, rodiče kteří pracují v řemeslných oborech by mohli poskytnout starší vybavení...

Začátky budou drahý a skromný, to je jasný. Ale jestli je nás aspoň 50 a žijeme někde poblíž sebe (v mém případě Brno a okolí - ideální by se mi jevilo něco na venkově kde je hezčí příroda a levnější nemovitosti než v Brně s dobrým spojením přímo z Brna) můžem začít ještě toto září.

Sice nespěchám, ještě nemám děti a nejstaršímu plánovanýmu budou 4roky až za 5let :-D Ale čím dřív se to rozjede, tím dřív se to dostane do nějaké funkční fáze.

Neni to dlouho kdy pan Košárek přišel s prvním překladovým článkem, kolik by se nás už našlo že bysme do toho šli?

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: Troll

Uživatel HynekRk napsal:

Uživatel Hugo napsal:

...

Však jste s Janem, Centralem a Opruzem jedna rodina, no ni?

A je to tady.
Domnělé nepřátele jste hodil do jednoho pytle, teď už to půjde samo.
Teď je třeba místo argumentace začít s dehonestací, potom s dehumanizací a nakonec najít důvod jak proti nim iniciovat (samozřejmě obranné) násilí.
Takový ten "preemptive strike" proti trollům a heretikům kteří nechtějí bez zbytečných otázek přijmout nového boha už se nějak zlegitimizuje, že?

Zaůtočili jsme tu někdy na někoho ze všech stran najednou, jako dělá ta vaše smečka?

Central Scrutinizer

Re: Nic není nemožné

Uživatel Zdeněk G napsal:

Uživatel Roman2 napsal:

...

Nic není nemožné. Kdo chce hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod.

Papírově by to ovšem nebyla škola. Což nám nemusí vadit protože ani nechceme školu, ale "neškolu" Technicky jsou dvě cesty
- rodiče by si vzali svoje děti do domácího vzdělávání a posílali je do této "neškoly"
- rodiče by papírově nechali svoje děti ve státní škole a nechali by je chodit za školu do naší "neškoly"

První způsob je poslušný systému, dítě by muselo být informováno že 1x za půl roku musí složit zkoušku ve státní škole a že se má naučit to co vyžadují osnovy, nebo by to s ním rodiče museli dělat doma "po neškole".

Druhý způsob je víc rebelskej a nesl by pro rodiče boj se sociálkou, v extrémním případě by se dítě naučilo žít jako nepřizpůsobivý na okraji systému v tom nejlepším slova smyslu.

Pokud by se pro druhý způsob rozhodlo více rodičů, hrozilo by že by "neškolu" pravidelně navštěvovala sociálka v doprovodu policie a rebely násilím odvádět což by mohlo vést jak k jejímu zániku, tak i k medializaci samotné myšlenky (minimálně z počátku by to asi nebyl dobrej nápad).

Co je jasný je to, že by nebylo možný získat od státu zpět ani korunu, kterou člověk za vzdělávání svých dětí v daních platí, ale platit si to ještě jednou z vlastní kapsy.

Nadruhou stranu, rozpočítejme si náklady na velkou vilu s pozemkem mezi 50 - 100 rodin. Stála-li by dejme tomu 20 000 000 je to 200 - 400 000 na rodinu. Plus průběžné náklady, který si nedovedu tipnout. Co to je? Cena automobilu. Vzdělání svých dětí si cením víc než plechové pixly. Neřikám že je to málo, ale na drahejch elitních školách je to školné na pár semestrů.

Neodhadnu nyní ani od boku provozní náklady, ale věřím že budou výrazně nižší než na běžných školách. Navíc předpokládám že dost by si děcka zvládly zorganizovat sami (vaření, údržbu). Co se týče vybavení, byla by to do začátku pěkná pálka, řešit by se to dalo s tím že by halt děcka a rodiče donesly co mají a půjčovali si to mezi sebou, např. počítač, hudební nástroje, rodiče kteří pracují v řemeslných oborech by mohli poskytnout starší vybavení...

Začátky budou drahý a skromný, to je jasný. Ale jestli je nás aspoň 50 a žijeme někde poblíž sebe (v mém případě Brno a okolí - ideální by se mi jevilo něco na venkově kde je hezčí příroda a levnější nemovitosti než v Brně s dobrým spojením přímo z Brna) můžem začít ještě toto září.

Sice nespěchám, ještě nemám děti a nejstaršímu plánovanýmu budou 4roky až za 5let :-D Ale čím dřív se to rozjede, tím dřív se to dostane do nějaké funkční fáze.

Neni to dlouho kdy pan Košárek přišel s prvním překladovým článkem, kolik by se nás už našlo že bysme do toho šli?

+1
Konečně pozitivní a konstruktivní příspěvek. To se mi líbí.

Jen jednu otázku.
Co když Vaše děti nebudou do podobného "ústavu" daleko od rodiny a přátel chtět být zavřeny?
Co když tam odmítnou jít?

Zdeněk G

Re: Re: Nic není nemožné

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

Uživatel Zdeněk G napsal:

...
+1
Konečně pozitivní a konstruktivní příspěvek. To se mi líbí.

Jen jednu otázku.
Co když Vaše děti nebudou do podobného "ústavu" daleko od rodiny a přátel chtět být zavřeny?
Co když tam odmítnou jít?


No, tak asi na sebe budu naštvanej že jsem provařil 400 000... přecejen nejsem bohům žel milionář.

Jinak nepředstavuju si to jako intr, pokud to chápu, snese to srovnání spíš s klasickou školní družinou - byť dost volný.

Spíš, že by tam každodenně docházeli/dojížděli jako do normální školy. Proto píšu o dobré dopravní dostupnosti z velkého města.

Thorby

Re: Nic není nemožné

Uživatel Zdeněk G napsal:

...
Obávam sa, že súčasná úprava prílišnú voľnosť neumožňuje a skôr ju vnímam ako možnosť naliať požadované vedomosti do dieťaťa alternatívnym spôsobom. Avšak musia to byť požadované vedomosti a v minimálnom požadovanom množstve
To výrazne obmedzuje nielen vekové miešanie (sorry Filipko, predčítať z Alenky z ríše divov ti nemôžem, musím sa učiť zlomky), ale aj možnosť zamerať sa na niečo na úkor ostatného (chcel by som sa pár mesiacov venovať astronómii, ale podľa osnov bude na konci polroku test z množín, Babičky a sexuálneho života chrústov).

V podstate tie dve najdôležitejšie veci, okolo ktorých sa celý tento seriál točí, nedokážeš poskytnúť. Určite nie dlhšie ako do koncoročného "neprospel".

Birgit

Famózny seriál

Ďakujem za uvedenie adresy http://www.svobodauceni.cz. žasné, je tam všetko preložené, nedokázal som odolať, hneď som si posťahoval chýbajúce zvyšné časti, popridával ich k doterajším a teraz mám KOMPLET celý seriál pekne pokope v ·.rtf súbore (244 kB), už je to aj vytlačené a večer sa pustím do čítania, pekne z papiera. Ešte raz díky!

Jan Mašek

Re: Re: Dobrý!

Uživatel Kosik napsal:

Uživatel HynekRk napsal:

...

O knižním vydání přemýšlíme a o publicitu se snažím. Pravě teď pracuji na stránce http://www.svobodauceni.cz, která je věnována svobodnému vzdělávání. Mám připraveny čtyři vynikající články od různých autorů, které tam snad do konce týdne dám...


Nedame zase pivko s Jurajem?

Central Scrutinizer

Re: Re: Re: Nic není nemožné

Uživatel Zdeněk G napsal:

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

...

No, tak asi na sebe budu naštvanej že jsem provařil 400 000... přecejen nejsem bohům žel milionář.

Jinak nepředstavuju si to jako intr, pokud to chápu, snese to srovnání spíš s klasickou školní družinou - byť dost volný.

Spíš, že by tam každodenně docházeli/dojížděli jako do normální školy. Proto píšu o dobré dopravní dostupnosti z velkého města.

Fair answer.

Kosik

Re: Famózny seriál

Uživatel Birgit napsal:

Ďakujem za uvedenie adresy http://www.svobodauceni.cz. žasné, je tam všetko preložené, nedokázal som odolať, hneď som si posťahoval chýbajúce zvyšné časti, popridával ich k doterajším a teraz mám KOMPLET celý seriál pekne pokope v ·.rtf súbore (244 kB), už je to aj vytlačené a večer sa pustím do čítania, pekne z papiera. Ešte raz díky!

Nemáte zač. Už jsem to měl nějakou dobu všechno přeložený a tuhle stránku jsem měl dlouho v plánu... Jinak pokud bude zájem, tak můžu přeložit další články z Freedom to Learn...

Kosik

Re: Re: Re: Dobrý!

Uživatel Jan Mašek napsal:

Nedame zase pivko s Jurajem?

Šel bych rád, ale už jsem měsíc doma...

Locika

Re: Nic není nemožné

Uživatel Zdeněk G napsal:


Neni to dlouho kdy pan Košárek přišel s prvním překladovým článkem, kolik by se nás už našlo že bysme do toho šli?


Já bych do toho šla, nejlépe hned od září (jsme z Brna).
Ale lámu si hlavu, jestli by byly děti schopny si odhlasovat a dodržet, že v zájmu zachování své skvělé školy-neškoly, kde se mohou učit jen to, co sami chtějí, se každé dítě „dobrovolně“ naučí aspoň minimum na to, aby prošlo přezkoušením ve státní škole.
Státní požadavky na obsah učiva vidím jako největší překážku.
Jako překážku číslo dvě vidím, že se nenajde dost dobrodruhů, kteří by se nebáli udělat ze svých dětí pokusné králíky (pokud už budou věřit, že je to dobrá cesta).

Kosik

Re: Re: Nic není nemožné

Uživatel Locika napsal:

Já bych do toho šla, nejlépe hned od září (jsme z Brna).
Ale lámu si hlavu, jestli by byly děti schopny si odhlasovat a dodržet, že v zájmu zachování své skvělé školy-neškoly, kde se mohou učit jen to, co sami chtějí, se každé dítě „dobrovolně“ naučí aspoň minimum na to, aby prošlo přezkoušením ve státní škole.
Státní požadavky na obsah učiva vidím jako největší překážku.
Jako překážku číslo dvě vidím, že se nenajde dost dobrodruhů, kteří by se nebáli udělat ze svých dětí pokusné králíky (pokud už budou věřit, že je to dobrá cesta).


Ano, to máte pravdu, školský zákon je velkou překážkou. Proto musíme neustále ukazovat, že tento zákon nemá v žádném případě za cíl co nejlepší možné vzdělávání pro děti. Pokud by tomu tak bylo, nebyl by nastaven tak, aby potlačoval a zabraňoval jakémukoliv alternativnímu přístupu ke vzdělávání.

Musíme stále poukazovat na to, že je naprosto nemorální a absurdní zakazovat rodičům něco, co podle všeho opravdu funguje a je pro děti prospěšné.

A jinak už jsem tady psal, že jsem spustil web http://www.svobodauceni.cz, kde je mimo jiné fórum, ve kterém si představuji, že by mohli diskutovat všichni příznivci této filozofie, kde by si mohli vyměňovat zkušenosti nebo třeba domlouvat založení nějaké školy-neškoly a spojit síly v tom, aby tato možnost byla tolerována ze strany státních autorit, případně aby byl změněn školský zákon...

Central Scrutinizer

Právo na negramotnost

Problém se společenským požadavkem minimálními gramotnosti?
Budoucí ministr anarškolství napsal:
"Musíme stále poukazovat na to, že je naprosto nemorální a absurdní zakazovat rodičům něco, co podle všeho opravdu funguje a je pro děti prospěšné."

Problém s nedostatkem kriminality?
Musíme stále poukazovat na to, že je naprosto nemorální a absurdní zakazovat zločincům něco, co podle všeho opravdu funguje a je pro ně prospěšné.


Kosik

Re: Právo na negramotnost

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

Problém se společenským požadavkem minimálními gramotnosti?
Budoucí ministr anarškolství napsal:
"Musíme stále poukazovat na to, že je naprosto nemorální a absurdní zakazovat rodičům něco, co podle všeho opravdu funguje a je pro děti prospěšné."

Problém s nedostatkem kriminality?
Musíme stále poukazovat na to, že je naprosto nemorální a absurdní zakazovat zločincům něco, co podle všeho opravdu funguje a je pro ně prospěšné.


Proč neustále chodíte kolem horké kaše? Proč prostě neřeknete, že mě chcete zavřít do vězení za to, že chci své budoucí dítě vychovávat na základě filozofie unschoolingu?

Central Scrutinizer

Re: Re: Právo na negramotnost

Uživatel Kosik napsal:

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

...

Proč neustále chodíte kolem horké kaše? Proč prostě neřeknete, že mě chcete zavřít do vězení za to, že chci své budoucí dítě vychovávat na základě filozofie unschoolingu?

Nic takového v žádném případě nechci.
··················································
Ale to vy moc dobře víte.

Naopak, všem rodičům přeji možnost dovést své děti k alespoň minimální gramotnosti tak, jak sami uznají za vhodné.
Ještě více tu volbu přeji dětem.
Mimochodem, rodiče i děti v Kanadě tu možnost mají a nespadla z nebe jako mana.
Bylo jí dosaženo zapojením se do demokratického procesu.

Ani bych Vás nezavřel do vězení v případě, že ze svých dětí vychováte negramoty, kteří budou skotačit s těmi přičmoudlými co už tam máte a tak libertariánsky milujete.
Nakonec, ještě bych Vám ten pobyt ve vězení musel platit.

Řeknu Vám ale tohle:
Budu vždy hlasovat za visovou povinnost pro čechy i slováky cestující k nám, aby ti Vaši potomci nemohli parazitovat zde. Jak s parazity naložíte v ČR je zcela na Vás.

Re:"Proč neustále chodíte kolem horké kaše?"
...
Já? To snad Vy, ne?
Tvrdíte že pokud Vaše (budoucí) děti nebudou schopny dosáhnout minimální gramotnosti, je třeba požadavek minimální gramotnosti vyhodit z okna.

Pokud bych žil v anarcokolismu a nemusel přispívat na podporu Vašich "unschooled" potomků, dal bych Vám dokonce zapravdu.
Čím víc Vašich dětí nedosáhne na minimální gramotnost, tím lepší šance pro ty moje.

Central Scrutinizer

Re: Re: Právo na negramotnost

Uživatel Kosik napsal:

Uživatel Central Scrutinizer napsal:

...

Proč neustále chodíte kolem horké kaše? Proč prostě neřeknete, že mě chcete zavřít do vězení za to, že chci své budoucí dítě vychovávat na základě filozofie unschoolingu?

A ještě něco.
Teď mi došlo, že jste překladatelem seriálu Svoboda učení, ke kterému se od začátku stavím pozitivně.
Nevím proč mne tedy označujete za někoho, kdo je proti svobodě učení a dokonce by Vás za to chtěl zavřít. Jen se ptám, zda a jak zajistíte tu minimálně nezbytnou gramotnost.
Nač tedy to melodrama?

Vraťte se pěkně na začátek Vašeho zajímavého seriálu, přečtěte si všechny moje příspěvky a vysvětlete, jak jste došel k tvrzení jako:
"Proč neustále chodíte kolem horké kaše? Proč prostě neřeknete, že mě chcete zavřít do vězení za to, že chci své budoucí dítě vychovávat na základě filozofie unschoolingu?"

To že s Vámi někdo nesouhlasí ÚPLNĚ VE VŠEM přeci neznamená, že Vás chce zavřít.
Get a life!
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed