Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Svoboda učení - část VI.

přidat komentář zpět na článek

mrakoplas

pokracovanie

dufam, ze v dalsich castiach budu aj nejake priklady... a diky za serial

Kosik

Re: pokracovanie

Uživatel mrakoplas napsal:

dufam, ze v dalsich castiach budu aj nejake priklady... a diky za serial

Příklady čeho?

mrakoplas

Re: Re: pokracovanie

Uživatel Kosik napsal:

Uživatel mrakoplas napsal:

...

Příklady čeho?


toho ako to tam prebieha, nejaky den otvorenych dveri... toto je len take one, ako by som to povedal, nemasne neslane, frazy a podobne...

thorby

Re: Re: Re: pokracovanie

Uživatel mrakoplas napsal:

Uživatel Kosik napsal:

...

toho ako to tam prebieha, nejaky den otvorenych dveri... toto je len take one, ako by som to povedal, nemasne neslane, frazy a podobne...

Tie videá, ktoré boli odkázané v závere minulého dielu si pozeral?
http://www.youtube.com/watch?v=5uV6hZ4b57g
http://www.youtube.com/watch?v=gEOkoFH0Dos

Kohi

Re: Re: Re: Re: pokracovanie

Uživatel thorby napsal:

Uživatel mrakoplas napsal:

...
Tie videá, ktoré boli odkázané v závere minulého dielu si pozeral?
http://www.youtube.com/watch?v=5uV6hZ4b57g
http://www.youtube.com/watch?v=gEOkoFH0Dos


ty jsou vyborny ... jako reklama by me to urcite presvedcilo :)

Kosik

Re: Re: Re: pokracovanie

Uživatel mrakoplas napsal:

toho ako to tam prebieha, nejaky den otvorenych dveri... toto je len take one, ako by som to povedal, nemasne neslane, frazy a podobne...

Němci ze stránky sudbury.de natocili 3h dokument o tomto modelu skol (nastesti v anglictine). Jeste jsem ho celý nevidel, ale myslím, že tam bude úplně všechno. Je k dispozici zde po 27 kapitolách: http://www.youtube.com/watch?v=N7XNx5G0mPU&feature=related
Pokud budu mít čas, tak mám v plánu to přeložit. Zatím čekám, až mi pošlou anglické titulky...

Central Scrutinizer

Skutečně zajímavé téma

Dík všem kteří přispěli k tomuto tématu.

Tyto (K-12) školy máme i v Kanadě, např. v Torontu (Ontario).

Roman2

Lovci a sběrači

mívají "vůdce". Jeho autorita je ale spíš přirozená než institucionální. Tzn. on sice rozhoduje, ale nemůže nikoho nutit. Divil bych se, kdyby v té škole nefungovalo něco podobného. Zřejmě největší autoritu budou mít dospělí, ačkoliv mají pouze 1 hlas.
A určitě je to tak, že "pravidla byla vytvořena demokraticky", tzn. že si děti samy určují všechna pravidla.? Nebo to bylo míněno ve smyslu "pravidla byla vytvořena na základě demokratických principů", tj, že děti jsou taky zastoupeny v Soudní komisi?

Hugo

Zajímavé

"nesoutěživý a rovnostářský charakter kultury lovců a sběračů" Nejsou tohle náhodou věci, ze kterých tu mají všichni kapitalisti vyrážku?

Central Scrutinizer

Re: Zajímavé

Uživatel Hugo napsal:

"nesoutěživý a rovnostářský charakter kultury lovců a sběračů" Nejsou tohle náhodou věci, ze kterých tu mají všichni kapitalisti vyrážku?
A je to venku i beze mne. Výborně!
Věděl jsem, že i když se klepnu přes prsty, upozorní na to někdo jiný.
Děkuji.

Central Scrutinizer

Re: Lovci a sběrači

Uživatel Roman2 napsal:

mívají "vůdce". Jeho autorita je ale spíš přirozená než institucionální. Tzn. on sice rozhoduje, ale nemůže nikoho nutit. Divil bych se, kdyby v té škole nefungovalo něco podobného. Zřejmě největší autoritu budou mít dospělí, ačkoliv mají pouze 1 hlas.
A určitě je to tak, že "pravidla byla vytvořena demokraticky", tzn. že si děti samy určují všechna pravidla.? Nebo to bylo míněno ve smyslu "pravidla byla vytvořena na základě demokratických principů", tj, že děti jsou taky zastoupeny v Soudní komisi?

Dobrá otázka.

Tomas

Re: Zajímavé

Uživatel Hugo napsal:

"nesoutěživý a rovnostářský charakter kultury lovců a sběračů" Nejsou tohle náhodou věci, ze kterých tu mají všichni kapitalisti vyrážku?
Rozdíl je v tom, že u nich je to způsob života, u nás se to pokoušejí zavést centrální plánovači shora násilím navzdory našemu způsobu života.

Kosik

Re: Lovci a sběrači

Uživatel Roman2 napsal:

mívají "vůdce". Jeho autorita je ale spíš přirozená než institucionální. Tzn. on sice rozhoduje, ale nemůže nikoho nutit. Divil bych se, kdyby v té škole nefungovalo něco podobného. Zřejmě největší autoritu budou mít dospělí, ačkoliv mají pouze 1 hlas.

Ale na tom není přeci a priori nic špatného, ne? O tom je např. Hoppeho "natural elites". Zrovna v Sudbury je už 40 let členem personálu Daniel Greenberg, což je jeden ze zakladetelů této školy. Myslím, že zrovna on tam má velkou přirozenou autoritu, ale proč by neměl mít?

A určitě je to tak, že "pravidla byla vytvořena demokraticky", tzn. že si děti samy určují všechna pravidla.? Nebo to bylo míněno ve smyslu "pravidla byla vytvořena na základě demokratických principů", tj, že děti jsou taky zastoupeny v Soudní komisi?

Co jsem tak pochopil, tak všechna pravidla se schvalují na té Školní radě, kde děti výrazně převyšují dospělé.

Kosik

Re: Zajímavé

Uživatel Hugo napsal:

"nesoutěživý a rovnostářský charakter kultury lovců a sběračů" Nejsou tohle náhodou věci, ze kterých tu mají všichni kapitalisti vyrážku?

Tím jsou myšleny hodnoty uvnitř kmene, kde bylo max. 50 členů, což znamená, že to byla taková větší rodina, kde se všichni znali. V současnosti žijí rodiny na stejném principu, ne? I když jsou menší. A presne jak napsal Tomas, na úrovni státu, který se tyto hodnoty snaží zavést násilně, to je samozrejmě špatné. Vždy musíte odlišovat násilí vs. dobrovolná spolupráce, tzn. když si nějaká menší komunita lidí chce žit na základě komunistických hodnot, já proti tomu nic mít nebudu, dokud tam jsou ti lidé dobrovolně a nesnaží se to vnutit násilím ostatním...

Kohi

Re: Zajímavé

Uživatel Hugo napsal:

"nesoutěživý a rovnostářský charakter kultury lovců a sběračů" Nejsou tohle náhodou věci, ze kterých tu mají všichni kapitalisti vyrážku?

Jak jste na to prisel ? Pokud vim, tak my "mame vyrazku" jen z nasili... Spoluprace je naopak vysoce cenena (viz. Ricardo) ...

Roman2

Re: Re: Lovci a sběrači

Uživatel Kosik napsal:

Uživatel Roman2 napsal:

...

Ale na tom není přeci a priori nic špatného, ne? O tom je např. Hoppeho "natural elites". Zrovna v Sudbury je už 40 let členem personálu Daniel Greenberg, což je jeden ze zakladetelů této školy. Myslím, že zrovna on tam má velkou přirozenou autoritu, ale proč by neměl mít?

...

Co jsem tak pochopil, tak všechna pravidla se schvalují na té Školní radě, kde děti výrazně převyšují dospělé.

Nic špatného :) Spíš jsem si chtěl doplnit obrázek. Docela mě zajímá, jakou roli hrají autority, hierarchie nebo naopak rovnostářství. Když si zmínil Hoppeho, právě s konceptem "natural elites" jsem měl relativně největší problém, ale zdá se mi, že v podmínkách této školy se tento koncept do jisté míry uplatní. Akorát těžiště rozhodovacího procesu bude podle mě spíš v tom vyjednávání než v samotném hlasování.
Mám dojem, že u malých komunit velikosti max. vesnic tohle může fungovat a ani společné vlastnictví (třeba komunikací) tu není zásadní problém. U větších jsem skeptik a jak píšeš, kmeny lovců a sběračů početně nepřevyšovaly určitou mez.
Docela by mě zajímaly názory učitelů, jaké konflikty řešili, zda se jim děti někdy nějak "vzbouřili" apod.

Roman2

Re: Zajímavé

Uživatel Hugo napsal:

"nesoutěživý a rovnostářský charakter kultury lovců a sběračů" Nejsou tohle náhodou věci, ze kterých tu mají všichni kapitalisti vyrážku?
Ono to s tím "nesoutěživým a rovnostářským charakterem kultury lovců a sběračů" nebude tak horké. I tady se individuality nějak prosazují, i když se je kmenové zvyklosti a tabu snaží usměrnit a utlumit výstřelky.

Hugo

Re: Re: Zajímavé

Uživatel Roman2 napsal:

Uživatel Hugo napsal:

...
Ono to s tím "nesoutěživým a rovnostářským charakterem kultury lovců a sběračů" nebude tak horké. I tady se individuality nějak prosazují, i když se je kmenové zvyklosti a tabu snaží usměrnit a utlumit výstřelky.


No, jestli jsem to dobře pochopil, tak na té škole asi nemají systém, v němž by děti učili, že pokud všechny nepřátele nezadupeš do země, tak nebudeš nejlepší. Což znamená, že nesmíš nikomu pomáhat a radit, protože komu dnes poradíš a pomůžeš, ten tě zítra svrhne z trůnu a sebere ti tvoje prvenství. Každý je potenciální nepřítel, včetně rodiny a přátel.

HonzaV

Jako pokus dobrý,

ale moc si neumím představit, že absolvent takovéhle instituce se najednou octne v tom našem normálním, "zk·rveném" světě. Co jsem tak celý jejich život (18 a 14 let) pozoroval svoje děti, trochu mám pocit, že bez mírného tlaku v mezích zákona by se asi samy od sebe např. německy nebo francouzsky nenaučily, nevím. Ale rozhodně bych to nerisknul a i při možnosti výběru bych dal přednost klasické jazykovce atd.

Tenhle model by mohl dobře fungovat v menších komunitách, kde se tisíce let žije stejně a penzum vědomostí nutných "pro přežití" (rozuměj dnes k možnosti sehnat práci) je omezené a konstantní. Myslím, že kdybych vzal potomka na kontrolní den na stavbu a pak ho nechal na sebe zbytek dne dívat, jak programuju kotelnu nebo překládám manuál, moc by z toho chytrej nebyl. Ale fakt nevím, školy nemám. Třeba je to jenom strach z neznáma.

Navíc mám podezření, že to výtečně funguje spíš v komunitách s r-strategií...

thorby

Re: Jako pokus dobrý,

Uživatel HonzaV napsal:

ale moc si neumím představit, že absolvent takovéhle instituce se najednou octne v tom našem normálním, "zk·rveném" světě.
To vychádza z predpokladu, že to bežné školy zvládajú.
Obávam sa však, že väčšina tých prvkov zk········ sveta je aspoň navonok potláčaná (napr. nespravodlivý učiteľ) podobne ako sú potláčané niektoré tie potrebné (napr. spolupráca, komunikácia s nadriadeným/podriadeným).
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed