Mises.cz

Mises.cz

Komentáře k článku Pruhy budou. Za 40 let.

přidat komentář zpět na článek

O´ Pruz

Konec breku!

Jakube,

konec pláče nad rozlitým mlékem a jděte to změnit. Liberteriání určitě dají alespoň 51%, tak vzhůru do sněmovny a tam zametete s tím současným zlořádem!

Dávám vám své čestné slovo. Budu vás volit.

Držím vám palce a pěsti!

thorby

Práveže

Práveže tie "drakonických spotřebních daní uvalených na pohonné hmoty, DPH z prodeje nových i ojetých automobilů nebo DPPO výrobců automobilů, servisů nebo třeba čerpacích stanic" sú akousi paródiou o plánovanie. Ak by boli tvrdšie, možno by to stačilo, ale politicky by to zrejme bolo nepriechodné, takže máš pravdu, centrálne plánovanie dopravy v ČR je zlý nápad (v súlade s tým, ako to neviemktonapísal, ak niečo nemôže fungovať, nie je to idealistické, ale zlé).

Bolo by však zaujímavé vedieť, ako by to fungovalo v teoretickom trhovom svete. Vozítka aj pohonné hmoty by boli výrazne lacnejšie, na druhej strane to isté by platilo aj pre podnikateľov v hromadnej doprave a prevádzkovatelia ciest by sa veľmi ťažko mohli skrývať za normy a povolenia umožňujúce znečisťovať okolie...

O´ Pruz

Re: Konec breku!

Uživatel O´ Pruz napsal:

Jakube,

konec pláče nad rozlitým mlékem a jděte to změnit. Liberteriání určitě dají alespoň 51%, tak vzhůru do sněmovny a tam zametete s tím současným zlořádem!

Dávám vám své čestné slovo. Budu vás volit.

Držím vám palce a pěsti!


Já nic nepochopil, to mám tím, že málo přemýšlím.

Robert Antonio

Komu prospívají státní silnice

Hlavní důvod, proč si stát tvrdošíjně drží monopol na stavbu silnic jsou - samotní řidiči. Tvoří velmi početnou a agresivní· voličskou základnu, kterou si každá demokratická vláda musí hýčkat. Kdyby se stavba a provozování silnic přenechala soukromníkům, pak by si řidiči museli zvykat, na:

1. Zdlouhavý a nákladný výkup pozemků pro nové silnice. Násilné vyvlastňování pozemků ve veřejném zájmu je právně o dost těžší, má-li být nabyvatelem soukromá společnost.
2. Žaloby majitelů okolních pozemků kvůli zhoršení životního prostředí. To se děje sice i teď, ale opět proti soukromníkovi mají lidé u soudu lepší šanci na výhru nežli proti státu.
3. Mýto. A budou s nostalgií vzpomínat, kdy platili "jenom" spotřební daň 11 Kč za litr a dálniční známku za 1500 Kč ročně. Stát sice předražuje stavby, kde může, ale představa, že soukromník postaví stejnou dálnici za čtvrtinovou cenu, je vysloveně naivní :-) Státu stačí, že na jedné straně se bere peníze ze silniční daně, spotřební daně a dálničních poplatků, k tomu přidá evropské dotace (peníze z EU se do nákladů nepočítají, peníze z EU prostě jsou), na druhé straně to sype do silnic a snaží se vyjít plusmínus na nulu. Soukromník bude chtít nějakou rozumnou návratnost investice, žádné dotace nedostává, a navíc musí počítat s vícenáklady díky bodům 1. a 2.

· Stačí se podívat, kolik lidí má oheň u zadku, když se někde omezí automobilový provoz anebo zruší plán na stavbu dálnice. A srovnejte to třeba s tím, kolik lidí protestovalo proti nedávnému navýšení ESM.

Juraj Trenkler

Re: Komu prospívají státní silnice

Uživatel Robert Antonio napsal:

Hlavní důvod, proč si stát tvrdošíjně drží monopol na stavbu silnic jsou - samotní řidiči. Tvoří velmi početnou a agresivní· voličskou základnu, kterou si každá demokratická vláda musí hýčkat. Kdyby se stavba a provozování silnic přenechala soukromníkům, pak by si řidiči museli zvykat, na:

1. Zdlouhavý a nákladný výkup pozemků pro nové silnice. Násilné vyvlastňování pozemků ve veřejném zájmu je právně o dost těžší, má-li být nabyvatelem soukromá společnost.
2. Žaloby majitelů okolních pozemků kvůli zhoršení životního prostředí. To se děje sice i teď, ale opět proti soukromníkovi mají lidé u soudu lepší šanci na výhru nežli proti státu.
3. Mýto. A budou s nostalgií vzpomínat, kdy platili "jenom" spotřební daň 11 Kč za litr a dálniční známku za 1500 Kč ročně. Stát sice předražuje stavby, kde může, ale představa, že soukromník postaví stejnou dálnici za čtvrtinovou cenu, je vysloveně naivní :-) Státu stačí, že na jedné straně se bere peníze ze silniční daně, spotřební daně a dálničních poplatků, k tomu přidá evropské dotace (peníze z EU se do nákladů nepočítají, peníze z EU prostě jsou), na druhé straně to sype do silnic a snaží se vyjít plusmínus na nulu. Soukromník bude chtít nějakou rozumnou návratnost investice, žádné dotace nedostává, a navíc musí počítat s vícenáklady díky bodům 1. a 2.

· Stačí se podívat, kolik lidí má oheň u zadku, když se někde omezí automobilový provoz anebo zruší plán na stavbu dálnice. A srovnejte to třeba s tím, kolik lidí protestovalo proti nedávnému navýšení ESM.


A možno by to všetko vyzeralo úplne inak. Viem si predstaviť, že by sa ukázala reálna cena ciest a namiesto nich by sa stavali lacnejšie železnice. Po celej krajine. Kto by staval drahé autostrády bez vidiny zisku. Ľudia a priemysel by sa sústreďovali okolo železníc a ani by ich nenapadlo kupovať si autá. Tie by boli možno luxusom ako dnes jachty.

Samozrejme je to iba naznačenie, že by to mohlo vyzerať napríklad takto. Overiť sa to nedá, lebo politici vzali opraty do svojich rúk a urobili to po svojom. Možno by sa ukázalo, že cesty sa dajú stavať a prevádzkovať so ziskom. Kto to už dnes zistí? Ale je to skvelý spôsob ako získavať rozprávkové peniaze do straníckych pokladničiek. Nedalo sa tomu neodolať.

Len mi napadá, že doprava železnicou bola pred vyše storočím celkom dostupná pre široké masy. Hoci ich stavali súkromníci s vidinou zisku. O čo lacnejšia a dostupnejšia by mohla byť dnes. Ale nie je, lebo jej konkuruje doprava po cestách, o ktorých netušíme, či stoja zato. Cesty nie sú súčasťou slobodného trhu.

Roman2

Re: Komu prospívají státní silnice

Uživatel Robert Antonio napsal:

Hlavní důvod, proč si stát tvrdošíjně drží monopol na stavbu silnic jsou - samotní řidiči. Tvoří velmi početnou a agresivní· voličskou základnu, kterou si každá demokratická vláda musí hýčkat. Kdyby se stavba a provozování silnic přenechala soukromníkům, pak by si řidiči museli zvykat, na:

1. Zdlouhavý a nákladný výkup pozemků pro nové silnice. Násilné vyvlastňování pozemků ve veřejném zájmu je právně o dost těžší, má-li být nabyvatelem soukromá společnost.
2. Žaloby majitelů okolních pozemků kvůli zhoršení životního prostředí. To se děje sice i teď, ale opět proti soukromníkovi mají lidé u soudu lepší šanci na výhru nežli proti státu.
3. Mýto. A budou s nostalgií vzpomínat, kdy platili "jenom" spotřební daň 11 Kč za litr a dálniční známku za 1500 Kč ročně. Stát sice předražuje stavby, kde může, ale představa, že soukromník postaví stejnou dálnici za čtvrtinovou cenu, je vysloveně naivní :-) Státu stačí, že na jedné straně se bere peníze ze silniční daně, spotřební daně a dálničních poplatků, k tomu přidá evropské dotace (peníze z EU se do nákladů nepočítají, peníze z EU prostě jsou), na druhé straně to sype do silnic a snaží se vyjít plusmínus na nulu. Soukromník bude chtít nějakou rozumnou návratnost investice, žádné dotace nedostává, a navíc musí počítat s vícenáklady díky bodům 1. a 2.

· Stačí se podívat, kolik lidí má oheň u zadku, když se někde omezí automobilový provoz anebo zruší plán na stavbu dálnice. A srovnejte to třeba s tím, kolik lidí protestovalo proti nedávnému navýšení ESM.

Je to mozne. Stat ma takove ridice, jake si svym "dopravnim socialismem" vychoval.
Jen je otazka, zda je to duvod u takove politiky setrvavat.

gofry

Re: Re: Komu prospívají státní silnice

Uživatel Juraj Trenkler napsal:

A možno by to všetko vyzeralo úplne inak. Viem si predstaviť, že by sa ukázala reálna cena ciest a namiesto nich by sa stavali lacnejšie železnice.
Podľa mňa nebyť masívnej štátnej podpory pozemnej dopravy, tak už dávno máme osobné lietajúce taniere.

Juraj Trenkler

Re: Re: Re: Komu prospívají státní silnice

Uživatel gofry napsal:

Uživatel Juraj Trenkler napsal:

...
Podľa mňa nebyť masívnej štátnej podpory pozemnej dopravy, tak už dávno máme osobné lietajúce taniere.


He, he. Možné je všetko. Stačí si uvedomiť, že akákoľvek podpora čomukoľvek v ekonomike zo strany štátu deformuje trhové prostredie a odkláňa jeho pôsobenie od priania ľudí. Naozaj vytvára problémy, ktoré by inak neboli, a potom ich "musí" riešiť. Vytváraním ďalších problémov.

Predstaviť si, ako by dnes vyzeral svet bez zásahov štátu, chce poriadnu dávku fantázie.

Jan Altman

CaseStudy

No jestli tu je někdo z oboru, mohl by zkusit spočítat, jestli by dávalo ekonomický smysl něco na způsob:
- Stát prodá či na 100 let pronajme D1 soukromému investorovi za 1Kč
- Soukromý investor dálnici rozšíří na 3 či rovnou 4 pruhy v každém směru a bude ji udržovat v dobrém stavu
- Bude vybírat mýto v nějaké rozumné výši, např. 100-200Kč za průjezd osobákem, 300-500Kč za průjezd náklaďákem.

Za kolik by efektivní soukromá firma zvládla dálnici rozšířit a udržovat?
Při jakém mýtu by se jí to vyplatilo a bylo by to mýto akceptovatelné pro řidiče a dopravce?

Pokud by to někdo spočetl a celý model by vycházel jako "fízibl", tak by bylo možné to zkusit zpopularizovat a třeba se toho někdo chytí. Já vím, jsem naivní....

Petr Málek

Soukromé silnice

Je to sice tápání ve tmě, ale osobně si myslím, že na svobodném trhu by se automobilová doprava v pohodě uživila. MHD absolutně v žádném případě (no, možná s výjimkou extrémně hustě osídlených míst typu New York City) nikdy nemůže člověku poskytnout takovou flexibilitu jako doprava po vlastní ose. A nejde jen o flexibilitu, ale i o nutnost mnoha lidí přepravovat zavazadla a jiný náklad.

Je pravda, že narozdíl od dneška bychom museli v ceně platit i znečištění ozvduší přilehlým pozemkům. Na druhou stranu ale vůbec nevíme, jaké druhy ekologických motorů už bychom dnes měli, kdyby existovala motivace je vyvíjet.

S těmi pozemky bych to neviděl tak černě. Mezi majiteli pozemků by existovala přirozená konkurence. Takže nějaký majitel by si mohl říct nadměrně vysokou cenu, jenže potom by riskoval, že developer pak povede silnici trochu vedle a příležitost vydělat peníze bude v tahu. Není důvod, aby zde konkurence nefungovala, když jinde funguje.
To spíš dnes majitelé pozemků ví, že stát se o své peníze moc nestará a než aby se otravoval s vymýšlením nějaké trochu odlišné trasy, tak radši zaplatí. Klidně to tedy spíš může být tak, že naopak dnes za pozemky pro silnice platíme více, než bychom platili na svobodném trhu.

A s tou návratností investice jsou to také zbytečné obavy. I dnes už musíme v ceně silnic platit úrokový výnos držitelům státních dluhopisů, kteří nám na výstavbu silnice půjčili, neb státní rozpočet na to bez půjček nemá.

Martin

Pro všechny,kteří musejí snášet každodenní zácpy

http://library.mises.org/books/Walter%20Block/The%20Privatization%20of%20Roads%20and%20Highways.pdf

Martin

Re: Pro všechny,kteří musejí snášet každodenní zácpy

Uživatel Martin napsal:

http://library.mises.org/books/Walter%20Block/The%20Privatization%20of%20Roads%20and%20Highways.pdf Samozřejmě to platí pro DOPRAVNÍ zácpy,aby mě někdo náhou nechytal za slovo :-))

Jakub Skala

Re: Re: Pro všechny,kteří musejí snášet každodenní zácpy

Uživatel Martin napsal:

Uživatel Martin napsal:

... Samozřejmě to platí pro DOPRAVNÍ zácpy,aby mě někdo náhou nechytal za slovo :-))

:))

Jakub Skala

Re: Soukromé silnice

Uživatel Petr Málek napsal:


S těmi pozemky bych to neviděl tak černě. Mezi majiteli pozemků by existovala přirozená konkurence. Takže nějaký majitel by si mohl říct nadměrně vysokou cenu, jenže potom by riskoval, že developer pak povede silnici trochu vedle a příležitost vydělat peníze bude v tahu. Není důvod, aby zde konkurence nefungovala, když jinde funguje.
To spíš dnes majitelé pozemků ví, že stát se o své peníze moc nestará a než aby se otravoval s vymýšlením nějaké trochu odlišné trasy, tak radši zaplatí. Klidně to tedy spíš může být tak, že naopak dnes za pozemky pro silnice platíme více, než bychom platili na svobodném trhu.

To mi připomněl známý případ dálnice do Hradce a farmářky Havránkové, která nechtěla prodat kus svého pole.

Zde je popis vývoje stavby zkopírovaný z idnesu:

1992 - Ludmila Havránková získala v restituci pozemky zabavené její rodině.
1993 - Vláda rozhodla, že dálnice je prioritní stavbou a pozemky pro ni bude možno vyvlastnit.
2002 - Vláda slíbila prodloužit dálnici z Poděbrad do Hradce.
2004 - Havránková se dozvěděla, že má přes její pole vést dálnice a pozemky nabídla státu, nikdo z úředníků na nabídku nereagoval.
2004 - Jednání státních úředníků přimělo farmářku k prodeji části parcel ekologickým aktivistům za symbolickou cenu.
2004 - Začala výstavba úseku z Libice nad Cidlinou k Hradci.
2006 - V prosinci se dálnice dostala 6 kilometrů před Hradec.
2006 - Farmářka se se státem dohodla na výměně za pozemky vzdálené třicet kilometrů od farmy.
2007 - Za 13 hektarů stavebních parcel měla získat 250 hektarů zemědělské půdy.
2008 - Topolánkova vláda doporučila výměnu 10,6 hektaru parcel za 253 hektarů polí.
2009 - Ministerstva směnu zamítla a vláda navrhla výměnu 10 hektarů pozemků a doplatek 46 milionů korun, ministr Slamečka přišel s variantou vyměnit jen 3 hektary a požadovaná pole farmářce pronajmout.
2010 - Vláda předložila návrh smlouvy o výměně tří hektarů pozemků a o dlouhodobém pronájmu 130 hektarů půdy.
2010 - Vláda rozhodla o vyvlastnění pozemků Ludmily Havránkové i její sestry Jaroslavy Štrosové.
2010 - Vláda schvaluje poslední dohodu, která může zabránit vyvlastnění pozemků a uspokojit majitelky parcel. Pokud ji 24. června obě ženy nepodepíší, měl kabinet vyvlastnit sporné pozemky. Havránková ale onemocněla.
2011 - Havránková prodala 11 hektarů potřebných pro stavbu dálnice za 90milionů korun Ředitelství silnic a dálnic.

Pochybuju, že by nějaký podnikatel byl méně schopný než stát.

Co jsem tak různě četl po internetech - na těch jejích pozemcích nebo někde v blízkosti se měl stavět sjezd z dálnice a jak to tak bývá, kolem sjezdu z dálnice jsou různá obchodní centra, benzínky atp. A ty pozemky už měl asi někdo připravené a nechtěl přijít o výhodnou investici. A tak asi nikoho nepřekvapí, že státní úředník možnost postavit dálnici o pár metrů vedle nezvážil. Inu, ještě že nestáví dálnice zlotřilí kapitalisté.

thorby

Re: Soukromé silnice

Uživatel Petr Málek napsal:

Je to sice tápání ve tmě, ale osobně si myslím, že na svobodném trhu by se automobilová doprava v pohodě uživila. MHD absolutně v žádném případě (no, možná s výjimkou extrémně hustě osídlených míst typu New York City) nikdy nemůže člověku poskytnout takovou flexibilitu jako doprava po vlastní ose. A nejde jen o flexibilitu, ale i o nutnost mnoha lidí přepravovat zavazadla a jiný náklad.
Verejnú dopravu by som až tak nasilu netlačil len do metropol.
Ja som si to skúšal kedysi spočítať na dnešné náklady a pre minibus so 16 miestami ti stačí priemerná obsadenosť 11 cestujúcich aby si dokázal za súčasného stavu nastaviť cen, ktorá ti zabezpečí nejaký zisk a bude podobná cenám, ktoré ponúkajú štátom dotovaný prepravcovia.
Samozrejme prípadné zrušenie štátu by malo blahodárny vplyv aj na ceny automobilovej dopravy. To isté však platí aj pre tú hromadnú, kde však časť nákladov existuje len vďaka štátu, keďže hromadná doprava je regulované podnikanie, takže v konečnom dôsledku by sa to dalo spočítať ešte optimistickejšie.
Podľa môjho názoru by sa teda s tým dalo bez problémov podnikať aj na tunajšom vidieku, nehovoriac o mestách typu Jihlava (CZ) alebo Martin (SK).

Ono totiž pre automobilovú dopravu potrebuješ investovať do auta, pamätať na servisovanie , vedieť šoférovať, mať odvahu šoférovať, mať kde parkovať, riešiť mýto, vo vlastnom záujme nejaké poistenie zodpovednosti a pod. V prípade hromadnej dopravy, ak nechodí narvaná, chodí často a rozumne rýchlo, nemáš to ďaleko na zastávky a nemusíš sa presúvať s väčším nákladom kade tade po zákazníkoch, tak môže byť pre teba jednoduchšie kúpiť si lístok, sadnúť na sedačku a špárať sa v nose...

·8 jázd, 31 kilometrov, 35 minút na jazdu, kalkulácia s mierne vyššou cenou pohonných hmôt, splatenie vozidla po 62 tis km, pre vodičov mierne nadpriemerná mzda, 40€ na blbosti ako servis a účtovníctvo a 14€ zisku denne, zarátanie súčasného mýta čo sa inak neplatí, PZP, dane za motorové vozidlo

Juraj Trenkler

Re: Soukromé silnice

Uživatel Petr Málek napsal:


S těmi pozemky bych to neviděl tak černě. Mezi majiteli pozemků by existovala přirozená konkurence. Takže nějaký majitel by si mohl říct nadměrně vysokou cenu, jenže potom by riskoval, že developer pak povede silnici trochu vedle a příležitost vydělat peníze bude v tahu. Není důvod, aby zde konkurence nefungovala, když jinde funguje.
To spíš dnes majitelé pozemků ví, že stát se o své peníze moc nestará a než aby se otravoval s vymýšlením nějaké trochu odlišné trasy, tak radši zaplatí. Klidně to tedy spíš může být tak, že naopak dnes za pozemky pro silnice platíme více, než bychom platili na svobodném trhu.



V druhej polovici 19. storočia, skôr ku jeho koncu, sa v monarchii stavali vo veľkom železnice. Cesty existovali už dávno a v tom čase nebol dôvod ich meniť. Tie železnice sa občas rôzne krútia po krajine. Dôvod je jednoduchý. Vyvlastnenie v tom čase asi neprichádzalo do úvahy, a tak sa pozemky tých, čo nechceli pôdu predať, jednoducho obišli. Nikto sa kvoli tomu nezbláznil.

xx

Re: Re: Soukromé silnice

Uživatel Jakub napsal:

Uživatel Petr Málek napsal:

...
To mi připomněl známý případ dálnice do Hradce a farmářky Havránkové, která nechtěla prodat kus svého pole.

Zde je popis vývoje stavby zkopírovaný z idnesu:

1992 - Ludmila Havránková získala v restituci pozemky zabavené její rodině.
1993 - Vláda rozhodla, že dálnice je prioritní stavbou a pozemky pro ni bude možno vyvlastnit.
2002 - Vláda slíbila prodloužit dálnici z Poděbrad do Hradce.
2004 - Havránková se dozvěděla, že má přes její pole vést dálnice a pozemky nabídla státu, nikdo z úředníků na nabídku nereagoval.
2004 - Jednání státních úředníků přimělo farmářku k prodeji části parcel ekologickým aktivistům za symbolickou cenu.
2004 - Začala výstavba úseku z Libice nad Cidlinou k Hradci.
2006 - V prosinci se dálnice dostala 6 kilometrů před Hradec.
2006 - Farmářka se se státem dohodla na výměně za pozemky vzdálené třicet kilometrů od farmy.
2007 - Za 13 hektarů stavebních parcel měla získat 250 hektarů zemědělské půdy.
2008 - Topolánkova vláda doporučila výměnu 10,6 hektaru parcel za 253 hektarů polí.
2009 - Ministerstva směnu zamítla a vláda navrhla výměnu 10 hektarů pozemků a doplatek 46 milionů korun, ministr Slamečka přišel s variantou vyměnit jen 3 hektary a požadovaná pole farmářce pronajmout.
2010 - Vláda předložila návrh smlouvy o výměně tří hektarů pozemků a o dlouhodobém pronájmu 130 hektarů půdy.
2010 - Vláda rozhodla o vyvlastnění pozemků Ludmily Havránkové i její sestry Jaroslavy Štrosové.
2010 - Vláda schvaluje poslední dohodu, která může zabránit vyvlastnění pozemků a uspokojit majitelky parcel. Pokud ji 24. června obě ženy nepodepíší, měl kabinet vyvlastnit sporné pozemky. Havránková ale onemocněla.
2011 - Havránková prodala 11 hektarů potřebných pro stavbu dálnice za 90milionů korun Ředitelství silnic a dálnic.

Pochybuju, že by nějaký podnikatel byl méně schopný než stát.

Co jsem tak různě četl po internetech - na těch jejích pozemcích nebo někde v blízkosti se měl stavět sjezd z dálnice a jak to tak bývá, kolem sjezdu z dálnice jsou různá obchodní centra, benzínky atp. A ty pozemky už měl asi někdo připravené a nechtěl přijít o výhodnou investici. A tak asi nikoho nepřekvapí, že státní úředník možnost postavit dálnici o pár metrů vedle nezvážil. Inu, ještě že nestáví dálnice zlotřilí kapitalisté.


818 kč / m2 pole

V okolí těch polností paní Havránkové se prodávají zasíťované stavební parcely od 690 do 1100 kč /m2 Zatímco pro pole je cena obvyklá 13 - 25 kč / m2

thorby

Re: Re: Re: Soukromé silnice

Uživatel xx napsal:

Uživatel Jakub napsal:

...

818 kč / m2 pole

V okolí těch polností paní Havránkové se prodávají zasíťované stavební parcely od 690 do 1100 kč /m2 Zatímco pro pole je cena obvyklá 13 - 25 kč / m2

Naznačuješ, že cena obvyklá za roľu by mala byť totožná s cenou za roľu, z ktorej zjavne bude diaľnica?
Keď sa tvoje poľnohospodárske pozemky zmenou územného plánu budú môcť využiť ako stavebné, ozvi sa mi prosím. Rád ich kúpim za cenu poľnohospodárskych pozemkov.

Každopádne z toho rozpisu vyplýva, že pozemky pod diaľnice môže takýmto štýlom vykupovať aj súkromník bez nutnosti vyvlastňovania...

HynekRk

Re: Re: Re: Re: Soukromé silnice

Z mocnářství při stavbě železnic se docela často pozemek jehož majitel požadoval dle kupce příliš vysokou cenu prostě obešel.

Robert Antonio

Re: Soukromé silnice

Uživatel Petr Málek napsal:

S těmi pozemky bych to neviděl tak černě. Mezi majiteli pozemků by existovala přirozená konkurence. Takže nějaký majitel by si mohl říct nadměrně vysokou cenu, jenže potom by riskoval, že developer pak povede silnici trochu vedle a příležitost vydělat peníze bude v tahu. Není důvod, aby zde konkurence nefungovala, když jinde funguje.
Taková konkurence existuje i dnes. U každé plánované silnice máte více variant trasování.

To spíš dnes majitelé pozemků ví, že stát se o své peníze moc nestará a než aby se otravoval s vymýšlením nějaké trochu odlišné trasy, tak radši zaplatí
Moc žerete státní propagandu :-) Stát samozřejmě má plnou hubu spekulantů, keťasů a ekoteroristů, aby měl nějaké hezky znějící morální zdůvodnění, proč "musí" vyvlastňovat. Podobnost se zlými spekulanty, co v 50. letech nechtěli združstevnit svoje lány, není zcela náhodná. Je prostě fakt, že dálnice za barákem lidem obecně vadí, tudíž si za to žádají ne zcela standardní cenu. A jak tu kdosi správně poznamenal, pozemek pro dálnici je stavební, tudíž je naprosto logické za něj chtít obvyklou cenu stavebního pozemku, nikoliv zemědělského.

Je to sice tápání ve tmě, ale osobně si myslím, že na svobodném trhu by se automobilová doprava v pohodě uživila. MHD absolutně v žádném případě (no, možná s výjimkou extrémně hustě osídlených míst typu New York City) nikdy nemůže člověku poskytnout takovou flexibilitu jako doprava po vlastní ose. A nejde jen o flexibilitu, ale i o nutnost mnoha lidí přepravovat zavazadla a jiný náklad.
V zemích jako Austrálie nebo americký Středozápad, kde je země habaděj a lidí pět a půl, tam s vámi klidně souhladím. Ale právě pozemková náročnost automobilové dopravy je důvod, proč se MHD může uživit i v hustě osídlené střední Evropě.
Ona třeba taková železnice má dost velkou konkurenční výhodu, že může dosahovat obrovských výkonů i vysokých rychlostí v trase z dob císaře pána a není nutné stavět každých 30 let novou trať :-)
Pak je třeba vzít v potaz právo přednostní jízdy, kteréžto je dnes privilegiem policajtů a vybraných politických bafuňářů, ale ve světě soukromých silnic si ho pravděpodobně skoupí ti nejbohatší - což povede k ještě větším zácpám v pruzích "pro socky", z čehož může MHD taktéž profitovat.

A s tou návratností investice jsou to také zbytečné obavy. I dnes už musíme v ceně silnic platit úrokový výnos držitelům státních dluhopisů, kteří nám na výstavbu silnice půjčili, neb státní rozpočet na to bez půjček nemá.
Jenže splátky dluhopisů jdou přímo ze státního prasátka, tudíž se nikde neobjeví jako náklady SFDI nebo ŘSD.

fin

čím víc pruhů

tím víc adidas

Ygorek

Re: Re: Komu prospívají státní silnice

Uživatel Juraj Trenkler napsal:

Železnice je vynález z doby, kdy neexistovala dostatečně malá a lehká pohonná jednotka pro individuální použití.
Dnes existuje.

Ygorek

Re: Re: Soukromé silnice

A proto je dnes v některých úsecích takové trati chodec rychlejší vlaku.
Jistě, bedna šroubů se nezblázní, ale osobní doprava zanikne.
přidat komentář zpět na článek

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed