Mises.cz

Mises.cz

Všechny články autora Dominik Stroukal

obrázek k článku

Dějiny 3.4. - Štvanec: Jindřich z Langensteinu

Langenstein byl stěží důležitý ve své a následující době, jeho důležitost tkví pouze v tom, že ho socialisté a státně-korporativističtí historici pozdního devatenáctého století vytrhli ze zasloužené obskurnosti a použili jeho hloupou myšlenku životního postavení k vyčarování absolutně zmatené vize.

obrázek k článku

Dějiny 3.3. - Užitek a peníze: Buridan a Oresme

Mikuláš Oresme neměl žádné iluze o důvodech opakovaného královského znehodnocování. Jak sám napsal: Pokud by král „použil obvyklou lež tyranů, že užívá zisk ze znehodnocování k veřejnému dobru, nemohli bychom mu věřit, protože by mi mohl vzít kabát a tvrdit, že ho potřeboval ke službě veřejnosti.“

obrázek k článku

Dějiny 3.2. - Absolutismus a nominalismus: Rozpad tomismu

Spolu s nástupem absolutistického státu vznikaly i teorie absolutismu a zastínily doktríny přirozeného práva. Konec konců, přijetí teorie přirozeného práva znamená, že stát musí sám sebe omezit pod diktát přirozeného či božího práva.

obrázek k článku

Dějiny 3.1. - Velká deprese čtrnáctého století

Většina lidí (včetně historiků) považuje ekonomický a kulturní vývoj za nepřerušovaný, tj. v každém století se lidé mají lépe než ve století předcházejícím. Takto zjednodušený předpoklad musel být opuštěn s dobou temna, jež následovala pád Říše římské.

obrázek k článku

Dějiny 2.8. - Scholastici pozdního třináctého století: Františkáni a teorie užitku

Trh byl pro Oliviho prostorem, kde se utváří ceny statků z interakce jedinců s různými subjektivními užitky a s různým hodnocením statků. Spravedlivé tržní ceny tedy nejsou determinovány odkazem k objektivním vlastnostem statku, ale tržní interakcí subjektivních preferencí.

obrázek k článku

Dějiny 2.7. - Filozof-teolog: sv. Tomáš Akvinský

Sv. Tomáš Akvinský (1225-1274) byl nejvyšším intelektem vrcholného středověku, člověkem, který budoval filozofický systém na Aristotelovi, na konceptu přirozeného práva a na křesťanské teologii, čímž stvořil „tomismus“, mocnou syntézu filozofie, teologie a vědy o člověku.

obrázek k článku

Dějiny 2.6. - Teologové z Pařížské univerzity

Na přelomu dvanáctého a třináctého století byly kanonické a římské právní teorie velmi pokročilé a univerzitou nově připravení filozofové-teologové začali svědomitě zkoumat otázky společenské etiky.

obrázek k článku

Dějiny 2.5. - Kanonistický zákaz lichvy

V současnosti lidé chápou „lichvu“ jako velmi vysoké úrokové sazby z půjček, ale lichva až donedávna znamenala něco úplně jiného. „Lichva“ znamenala jakoukoliv sazbu účtovanou k půjčce, radno jak nízkou. Zákaz lichvy byl zákazem všech úroků z půjčky.

obrázek k článku

Dějiny 2.4. - Kanonisté a romanisté z Boloňské univerzity

Zdrojem a velkým centrem studia jak kanonického, tak římského práva během vrcholného středověku byla Boloňská univerzita v Itálii, vzkvétající od začátku dvanáctého století do pozdního století třináctého.

obrázek k článku

Dějiny 2.3. - Karlovci a kanonické právo

Od pátého do desátého století převažoval napříč Evropou ekonomický a politický chaos doby temna, a proto byl jen malý nebo žádný prostor pro rozvoj politického právního či ekonomického myšlení.

obrázek k článku

Dějiny 2.2. - Vztah raných křesťanů k obchodníkům

Římské právo nebylo jediným vlivem na ekonomické myšlení středověku. Důležitými se ukázaly také rozličné přístupy v rané křesťanské tradici.

obrázek k článku

Dějiny 2.1. - Římské právo: Vlastnická práva a laissez-faire

Jedním z nejsilnejších vlivů v právním a politickém myšlení a institucích křesťanského západu během středověku bylo římské právo odvozené ze starověké římské republiky a císařství.

obrázek k článku

Dějiny 1.10. - Taoismus ve staré Číně

Politická filozofie ve staré Číně je jediným dalším starověkým myšlením, které stojí za to zmínit. Přestože bylo zajímavé ve svých postřezích, nemělo myšlení staré Číny v pozdějších stoletích prakticky žádný dopad mimo izolovanou čínskou říši, a proto se jí budeme věnovat jen stručně.

obrázek k článku

Dějiny 1.9. - Úpadek po Aristotelovi

Aristotelés je posledním řeckým filozofem, který světu čelí s úsměvem. Po něm měli všichni, v různé podobě, filozofii útěku. Svět je špatný, naučme se být na něm nezávislí. Vnější statky jsou nejisté, jsou darem náhody, nikoliv odměnou za naše snažení.

obrázek k článku

Vítejte ve 30. letech

Paul Krugman by chtěl žít ve 30. letech. V době, kdy ještě nebyly vyčerpány intervenční možnosti vlád a centrálních bank.

obrázek k článku

Dějiny 1.8. - Aristotelés - směna a hodnota

Mnohem zajímavější zvěstovatel rakouské školy byl historiky objeven až v nedávných letech. Jde o poklad pro rakouskou teorii mezní produktivity, tedy procesu, kterým je hodnota konečných výrobků vepsána ve výrobní prostředky nebo faktory.

Uživatelské menu

Login:
Heslo:
zapamatovat si mě
Nemáte zde účet?
Zaregistrujte se!
RSS feed
Atom feed